Mācību ekskursijas organizēšanas modelis Rūdolfa Blaumaņa personības un daiļrades iepazīšanai vidusskolā
Autor
Dzene, Līga
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Stikute, Elita
Datum
2013Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Diplomdarba temats ir „Mācību ekskursijas organizēšanas modelis R. Blaumaņa personības un daiļrades iepazīšanai”. Diplomdarba autores mērķis ir izstrādāt mācību ekskursijas organizēšanas modeli, kas rosinātu vidusskolēnus padziļināti iepazīt R. Blaumaņa personību un daiļradi, aktualizējot tā nozīmīgumu šobrīd.
Diplomdarbs sastāv no ievada, teorētiskās, praktiskās daļas, secinājumiem, izmantotās literatūras un avotu saraksta, 16 pielikumiem. Diplomdarba pirmajā nodaļā ir raksturota mācību ekskursija kā viena no mācību procesa dažādošanas iespējām. Diplomdarba otrajā nodaļā ir sniegts ieskats R. Blaumaņa personībā un daiļradē. Diplomdarba trešajā nodaļā aplūkota skolotāja sagatavošanās darbam klasē, jauniešu vecumposma raksturojums, izmēģinājumā iesaistīto klašu raksturojums. Ceturtajā nodaļā izstrādāts mācību ekskursijas organizēšanas modelis R. Blaumaņa personības un daiļrades iepazīšanai, kurā ietverts ievadstundas, mācību ekskursijas un noslēguma stundas izvērtējums, kā arī skolotāja un skolēnu sadarbības rezultātu analīze un izvērtējums domrakstos.
Mācību ekskursijas ietvaros diplomande organizējusi atceres pasākumu Blaumaņa kapos, radījusi kultūrvēsturisku priekšstatu par Ērgļiem – Blaumaņa dzimto novadu, kā arī, apmeklējot Blaumaņa memoriālo muzeju Braki, skatot autora oriģinālietas un klausoties gides stāstījumā, skolēniem aktīvi līdzdarbojoties, veicinājusi jauniešu interesi par vietējo kultūrvidi kā visnozīmīgāko posmu rakstnieka un dramaturga R. Blaumaņa dzīvē un daiļradē.
Diplomandes izstrādātās mācību ekskursijas modeļa novatorisms ir trīs dažādu klašu skolēnu iesaistīšanās, līdzdarbošanās ekskursijas organizēšanā un realizēšanā, kad skolotājs, gids un skolēns ir līdzvērtīgi mācību ekskursijas procesa dalībnieki. The subject of Diploma paper is „The Model of Organisation the Field Trip for Getting Known with Personality and Created Works of R.Blaumanis’s.” The aim of Diploma paper is to work out the model of the field trip to motivate the senior students to get known deeper with personality and creativity of R.Blaumanis’s activatiting its current meaning.
Tasks of the research:
The Diploma paper consists of an introduction, a theoretical and a practical part, conclusions, a list of the used sources of literature, 16 appendixes. In the first part of the Diploma paper is described the field trip as a opportunity to make the learning process more various. In the second part is given the introduction about R.Blaumanis’s personality features and and also about his created writing works. In the third part of the Diploma paper is told about the teacher’s prepearing process with classes, the characterization of intellectual development of young people, the description of classes involved into the reseach. In the fourth part of the Diploma paper is worked out the model of the field trip for getting known with the personality and creativity of R.Blaumanis’s. There are included introduction lessons, the evaluation of the field trip and the final lesson and also the analysis of colloboration between teacher and students given in the students’s essays.
The author of the Diploma paper organized the commemorational event in the cemetry where R.Blaumanis is burried, she also has given a concept about Ērgļi – the native place of R.Blaumanis. The author has also stimulated the senior students’s interest about the local culture as the most important period of the dramatist and playwriter R. Blaumanis’s attending the memorial museum „Braki”, listening to the storries of the guide and watching the the original belongings of R.Blaumanis.
The innovation of the Diploma paper made by author is participation and colloboration of three different classes in the organisation and realization of the field trip where the teacher, the guide and the students are the equal participants of the learning process.