Didaktisko spēļu izmantošana matemātikas stundās 1.klasē
Author
Pavlova, Natālija
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Mencis, Jānis
Date
2013Metadata
Show full item recordAbstract
Darba autore: Natālija Pavlova
Darba nosaukums: Didaktisko spēļu izmantošana matemātikas stundās 1. klasē.
Pētījuma mērķis: izpētot sākumskolas vecuma skolēnu attīstības īpatnības, analizējot didaktisko spēļu būtību, izzināt didaktisko spēļu izmantošanas iespējas matemātikas apgūšanā 1.klasē pedagoģiskajā procesā.
Pētījuma uzdevumi:
•Izpētīt un analizēt pedagoģisko un psiholoģisko literatūru par mācību motivācijas veidošanu sākumskolas vecuma bērniem un sākumskolas vecumposma attīstības raksturīgākajām pazīmēm un īpatnībām.
•Izpētīt un analizēt pedagoģisko un psiholoģisko literatūru par didaktisko spēli kā mācību metodi, un tās lietošanu sākumskolā matemātikas stundās.
•Izzināt pedagogu attieksmi par didaktisko spēļu izmantošanu matemātikas mācību stundās.
•Izzināt skolēnu attieksmi par didaktisko spēļu izmantošanu mācību procesā.
•Balstoties uz tematisko plānojumu, izstrādāt metodisko materiālu mācību gada pirmajam pusgadam 1. klasē.
•Veikt aprobāciju par didaktisko spēļu izmantošanu jauna temata apgūšanā matemātikas stundās 1. klasē, salīdzināt apgūšanas rezultātu kvalitāti.
•Veikt aprobācijas analīzi.
Pētījuma metodes: pedagoģiskās un psiholoģiskās literatūras izpēte un analīze, anketēšana, novērošana, pedagoģisks izmēģinājums.
Darba struktūra: darbs sastāv no teorētiskās daļas, praktiskā pētījuma un nobeiguma.
•Pirmajā nodaļā ir aplūkots jautājums par mācību motivācijas veidošanās iespējām sākumskolas vecuma bērniem, analizētas vecumposma attīstības īpatnības jaunākajā sākumskolas vecumā.
•Otrajā nodaļā ir analizēta spēles būtība kā līdzeklis bērnu izziņas motivācijai matemātikas apgūšanā, spēle mācību procesā, spēles attīstības vēsture, spēļu raksturojums, analizēts jautājums par didaktiskajām spēlēm un to izmantošanas iespējām matemātikas stundās sākumskolā.
•Praktiskajā nodaļā ir pētīta didaktisko spēļu izmantošanas iespēja sākumskolā. Praktiskās daļas mērķis: pētīt didaktisko spēļu pielietošanu jauna temata apgūšanā matemātikas stundās 1. klasē. Pētījumā tika organizēta pedagogu anketēšana, skolēnu anketēšana, pedagoģisks novērojums un pedagoģisks izmēģinājums.
•Nobeigums: skolēnu mācīšanās kvalitāte uzlabojas, ja mācību process ir interesantāks, saistošāks un radošāks. Matemātikas stundās skolēniem jauno tematu vieglāk ir uztvert un saprast, ja tā tiek pasniegta skolēniem interesantā veidā ar spēļu metodi.
Darbs balstās uz tādu autoru atziņām kā A. Baranova, V. Jonīte, D. Dzintare, R. Boša, I. Kāposta, E. Krastiņa, D. Draviņa, V. Romenkova u.c..
Diplomdarbs sastāv no 3 nodaļām, darba apjoms ir 79 lappuses, pievienoti 5 pielikumi. Darbā tika izmantoti 37 avoti latviešu valodā un 8 avoti krievu valodā.
Atslēgvārdi: mācību process, mācību metodes, motivācija, didaktiskā spēle, zināšanas. The author of paper: Natālija Pavlova
The title of paper: Use of didactic games at the lessons of mathematics in Grade 1.
The aim of research: Studying the development characteristics of primary school students, analyzing the nature of didactical games, to find out the possibilities of using didactical games mastering teaching mathematics in form 1in pedagogical process.
The tasks of research:
•To explore and analyze the pedagogical and psychological literature about the characteristics and peculiarities development of primary school age group.
•To explore and analyze the pedagogical and psychological literature about didactical game as a teaching method and its using in mathematics lessons in primary school.
•To find out teachers’ attitudes about using didactical games in mathematics lessons.
•To find out students' attitudes about using didactical games in learning process.
•To work out teaching aids based on a theme planning for the first term of form 1.
•To do the approbation of didactical games in mastering new topics in mathematics lessons in form 1; to compare the quality of results.
•To carry out the analysis of approbation.
The methods of research: pedagogical and psychological literature investigation and analysis, questionnaires, observation, training-trial.
The structure of paper: work consists of theoretical part, practical research and conclusion.
In the first part of paper deals with the problem of learning motivation formation opportunities for primary school age children, analyzed the development features of primary school age group.
In the second part of paper analyzes the nature of games as a tool for children's cognitive motivation in mastering mathematics, the game in learning process, the game development history, games characteristics, analyzes the issue of didactical games and their application opportunities in mathematics lessons in primary school.
In practical part of paper is investigated the possibility of using games in primary school. The aim of practical part: to explore using of didactic games in pedagogical process in primary school in form 1. In research was organized teachers’ survey, students’ questionnaires, pedagogical observation and educational training - trial.
Conclusion: The quality of student learning is improved when the learning process is more interesting, attractive and creative. For students new material is easier to perceive and understand when it is presented to students in an interesting way with the using didactical game as teaching method in Mathematics lessons.
Diploma Paper is based on the following authors’ knowledge A. Baranova, V. Jonīte, D. Dzintare, R. Boša, I. Kāposta, E. Krastiņa, D. Draviņa, V. Romenkova.
The Diploma Paper consists of 3 chapters; there are 79 pages, 5 appendixes. During the development this work the author has used 37 literature sources in Latvian and 8 sources in Russian language.
Key words: learning process, teaching methods, motivation, didactic game, knowledge.