Fotogrāfija kā ierosmes avots abstrakcionisma izpētei vizuālās mākslas stundās 9.klasē
Author
Zeme, Sanda
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Birbele, Baiba
Date
2013Metadata
Show full item recordAbstract
Diplomdarba tēma – Fotogrāfija kā ierosmes avots abstrakcionisma izpētei vizuālā mākslas stundās 9.klasē.
Diplomdarbs ir veltīts aktuālai tēmai, jo abstrakcionisms ir viens no mūsdienu mākslas virzieniem. Abstrakcionisma apguve sekmē dziļāku izpratni par mākslu, bet fotogrāfijas pielietošana var veicināt interesi par to.
Diplomdarba mērķis ir iepazīt abstraktās mākslas virzienu, izmantojot fotogrāfiju kā daudzfunkcionālu mediju.
Autore izpētījusi abstrakcionisma izveidi, tā raksturojošās pazīmes, kā arī mākslas paraugus un analizējusi mācību metodes, saistot tās ar abstrakcionisma apgūšanu pamatskolā.
Pētījumā analizēts 9.klases vecumposms, izpētītas pusaudžu personības attīstības īpatnības un pierādīta skolēnu izziņas spēju atbilstība abstraktās mākslas tēmas apguvei.
Autore izstrādājusi radošu mācību uzdevumu kopu skolēniem un pierādījusi, ka tās pielietojums praksē sekmē abstraktās mākslas apguves iespējas vizuālās mākslas stundās 9. klasē.
Mācību uzdevumu kopu autore realizējusi praksē un pierādījusi, ka skolēni, vērojot dabu un cilvēka radītu vidi, iepazīstoties ar mākslas paraugiem un teoriju un veicot mācību uzdevumiem, ir ieguvuši zināšanas par abstrakcionismu un prasmes tās pielietot.
Diplomdarbs sastāv no četrām daļām. Pirmajā daļā ir apkopots teorētiskais materiāls par abstrakcionismu, otrajā – par fotogrāfiju. Trešajā daļā ir analizētas pusaudžu vecumposma īpatnības un to atbilstība abstraktās mākslas apguvei. Ceturtajā daļā ir aprakstīta mācību uzdevumu kopa, metodes un to pielietojums praksē, analīze un novērtējums.
Darba nobeigumā ir apkopotas atziņas par pedagoģisko praksi un veikti secinājumi.
Atslēgas vārdi: abstrakcionisms, abstraktā māksla, fotogrāfija, ģeometriskā abstrakcija, ekspresīvā abstrakcija. The theme of the Diploma Paper is Photography as a source of inspiration for exploring abstractionism in visual art lessons in Grade 9 This Diploma Paper is dedicated to a topical theme because abstractionism is one of the modern art movements. The learning of abstractionism facilitates deeper understanding of the art but the use of photography can promote interest about it.
The aim of the Diploma Paper is to explore abstractionism, using photography as a multi-functional media.
The author has studied the development of abstractionism and its features, as well as has studied several works of art and analysed teaching methods, linking them with the use of learning abstractionism in a basic school.
There is analysed the age group of 9th grade as well as the personality of adolescents is studied and the ability to work with themes of abstract art is proved in the research.
The author has worked out a creative set of learning tasks and has proved that the use of it in the practice facilitates the possibilities of acquisition of abstract art in the lessons of visual art in the 9th grade.
The author has implemented in the practice and has proved that pupils by the observation of nature and man-made environment as well as by learning the samples of art and theory and completion of the learning tasks, gained knowledge and skills of use of abstractionism.
The Diploma Paper consists of four parts. The first part includes the theoretical material about abstractionism, but the second part – the theoretical material on photography. There are analysed features of adolescent age period in the third part. In the fourth part there is described the set of learning tasks, methods and its practical use, analysis and assessment.
At the end of Diploma Paper there is the summary of teaching practice and there are drawn conclusions.
Keywords: abstractionism, abstract art, photography, geometric abstraction, expressive abstraction.