Stratēģijas sava viedokļa izteikšanas veicināšanai angļu valodas stundās 11.klasē
Author
Gertmane, Antra
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Skara-Mincāne, Rita
Date
2013Metadata
Show full item recordAbstract
Skolotāja pieredzes darba autore Antra Gertmane strādā par angļu valodas skolotāju Preiļu Valsts ģimnāzijā kopš 2004. gada. Savas pedagoģiskās karjeras laikā viņai ir nācies saskarties ar skolēniem, kuri nevēlas runāt un izteikt savu viedokli angļu valodas stundās. Tāpēc viņa ir vēlējusies izpētīt šo situāciju dziļāk, lai noskaidrotu kā dažādas stratēģijas mācību procesā var veicināt 11. klases skolēnu vēlmi paust savu viedokli.
Pētījuma laikā skolotāja pieredzes darba autore ir studējusi literatūras avotus par skolēnu runāšanas prasmju attīstīšanu, atlasījusi un pielietojusi dažādas stratēģijas savās angļu valodas stundās. Pielietotās stratēģijas tika izanalizētas un izvērtētas, sniedzot daudzus darba pierādījumus.
Preiļu Valsts ģimnāzijā divu mēnešu laikā tika veikts atsevišķa gadījuma pētījums strādājot ar divām skolēnu grupām 2A un 2D 17 gadu vecumā. Pētījuma laikā izmantotās datu vākšanas metodes bija aptaujas angļu valodas skolotājiem un skolēniem, novērošana un atsauksmes. Aptauju mērķis bija izzināt reālo skolēnu runāšanas prasmju situāciju Latvijā un citās valstīs. Stundu novērošana un atsauksmes parādīja skolēnu izteiktā viedokļa biežumu un plašumu. Pētījuma rezultātu analīze parādīja, ka skolēni dod priekšroku diskusijām grupās un nepabeigto teikumu pielietojumam runāšanas stimulēšanai. Balstoties uz novērojumiem, skolēnu atbildes uz jautājumiem bija izteiktas pārsvarā dažos vārdos, nepaplašinātos teikumos un tikai reti paplašinātos saistītos teikumos.
Pielietoto stratēģiju analīze pēc divu mēnešu darba pierādīja, ka situācija divās pētāmajās grupās ir uzlabojusies, un skolēni pamazām sākuši izteikt savu viedokli arvien biežāk izmantojot frāzes.
Pētījuma autore iesaka svešvalodu skolotājiem izmantot darbā izmantotās stratēģijas kā efektīvu veidu skolēnu veicināšanai runāt, dalīties iespaidos, izvērtēt un paust savu viedokli angļu valodas stundās. The author of the Teacher’s Portfolio Antra Gertmane has been working as an English teacher in Preili State Gymnasium since 2004. During her pedagogical career she has experienced difficulties working with reluctant students to speak and express their opinions in English lessons. Therefore, she felt interest in exploring this situation deeper in order to find out how different strategies in the learning and teaching process can encourage students in Form 11 to express their opinions in English lessons.
During the research the author of this Teacher’s Portfolio studied literature sources on developing students’ ability to speak, selected and applied different strategies in her English lessons. The strategies were analyzed and evaluated providing a lot of evidence.
For doing the research, the author conducted a case study in Preili State Gymnasium for two months. Two groups of students 2A and 2D aged 17 took part in this research. In order to collect data, the following data collection methods were used: questionnaires to English teachers and students, observation, feedback notes. The questionnaires were conducted in order to become aware of the real situation in English classes in Latvia and other countries. Lesson observation and feedback notes indicated how extended students’ answers were and how often they shared their points of view. By analyzing the questionnaires, the author found out that students preferred group discussions and unfinished sentences for stimulating them to participate more actively in speaking. According to observations, students mostly answered questions using some words, a sentence and seldom linked sentences.
The analysis of the applied strategies showed that after two months work the situation in the two groups had improved and the students had gradually started to express themselves more often enriching their answers with phrases.
The author of the Teacher’s Portfolio suggests foreign language teachers using the applied strategies in the study as they are an effective way how to encourage students to speak, share, justify, reason and express their opinions in English lessons.