• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Piecu gadu vecu bērnu pašapziņas veicināšana rotaļu darbībā

Thumbnail
View/Open
299-29327-Gana_Anzelika.pdf (393.9Kb)
Author
Gana, Anželika
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Rutka, Lūcija
Date
2012
Metadata
Show full item record
Abstract
Tēma. Piecu gadu vecu bērnu pašapziņas veicināšana rotaļu darbībā. Autors: Anželika Gana Darba zinātniskais vadītājs: Dr.psych. profesore Lūcija Rutka Mērķis: Izpētīt rotaļu izmantošanas iespējas pašapziņas attīstībai piecus līdz sešus gadus veciem bērniem. Pētījuma metodes. 1. Zinātniskās literatūras analīze. 2. Attīstošās rotaļas. 3. Pedagoģiskā novērošana. Teorētiskā darba daļā tika izanalizēta literatūra par rotaļu tās būtību, veidiem, funkcijām un metodiku. Aplūkotas pirmsskolas vecumposma fiziskās un psiholoģiskās īpatnības. Kādas rotaļas atbilst piecu gadu vecuma bērniem. Noskaidrots, kas ir pašapziņa, kā tā veidojas, kā ar rotaļas palīdzību pirmsskolas vecuma bērniem tiek sekmēta pašapziņa. Praktiskā darba daļā veicot pedagoģiskos novērojumus pirmsskolas izglītības iestādē caur rotaļu situāciju analīzi 5 - 6.g.v. bērniem, vērojot kā rotaļu laikā tiek sekmēta un veicināta bērnu pašapziņa. Pētījumā tika pielietota literatūras analīze, novērojumi bērnu rotaļu laikā, un apkopota no bērniem pārrunu laikā gūtā informācija, lai noskaidrotu rotaļu lomu bērnu pašapziņas veicināšanā. Secinājumi: Rotaļa kā pašapziņas veicināšanas līdzeklis tiek uzskatīta par ietekmīgu audzināšanas un mācīšanas līdzekli, jo tā palīdz izprast bērna pārdzīvojumus, izzināt viņa vēlmes un intereses, palīdz saskatīt, kāds ir viņa intelektuālās attīstības līmenis, kāda ir viņa prasme ievērot uzvedības noteikumus, palīdz regulēt savstarpējās attiecības ar vienaudžiem. Vislabāk bērna pašapziņa tiek sekmēta izsakot viņiem pelnītas uzslavas, atbalstot un respektējot viņu idejas, ļaujot brīvi darboties, rotaļāties. Kvalifikācijas darba apjoms: 48 lpp.
 
Topic: 5-year-old children self-confidence improvement playing games to research implatation of games in the development. Author: Anželika Gana Supervisor of the diploma paper: Dr.psych. profesors Lūcija Rutka Aim: to research the role of games in the 5-year-old children self-awareness development. Research method. 1. Analysis of the academic literature. 2. Developing games. 3. Pedagogical obsouvation. In the theoretical part of the diploma paper literature on the structure of a game, its kinds, functions and methods have been analysed. Physical and psychological features of pre-school period have been described as well as the types of games, that correspond to definate age periods. Questions about self-awareness and how it develops has been clarified, plus as the way how to contribute to self-awareness of the pre-schoolage children by means of a game. In the practical part of the diploma paper pedagogical observations at pre-school educational institution have been carried out, by analysing game situations among 5-6 year-old children, observing how the self-awareness of children have been contributed to and stimulated. Analysis of the literature, observation of children groups during games, summary of information from discussions with children, as well as interviews with teachers of the preschool educational institutions in order to clarify the role of game and its contribution into the self-awareness of children. Conclusions: Game as a mean of contribution into the self-awareness has been regarded as an influential educational and teaching mean, because it lets us to understand the child’s experience, to find out his wishes and interests, helps us to see the level of its intellectual development, his ability to obey rules of behaviour, ability to regulate relationship with children of the same age. The best way to contribute into the self-awareness of a child is to make deserved praises, support and respect his ideas and let them act and play freely. Kvalification paper volume: 48 lpp.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/12240
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV