• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kooperatīvās mācīšanās metodes paņēmiena „Zigzag” izmantošana skolēnu līdzatbildības veicināšanai botānikas tēmu apguvē

Thumbnail
View/Open
299-39378-Nagle_Inga_ik05026.pdf (936.1Kb)
Author
Nagle, Inga
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Birziņa, Rita
Date
2013
Metadata
Show full item record
Abstract
Kooperatīvās mācīšanās metodes paņēmiena “Zigzag” izmantošana skolēnu līdzatbildības veicināšanai botānikas tēmu apguvē. Darba mērķis bija izpētīt botānikas stundās izmantotās kooperatīvās mācīšanās metodes paņēmiena „Zigzag” lietošanas iespējas. Darbā veikts pedagoģiskais eksperiments. Pētījuma bāze: divas 7. klases, kopā 54 skolēni. Pētījumā datu ieguvei pielietotas divas metodes: anketēšanas, dokumentu analīze. Darbā pierādīts, ka, gatavojoties pārbaudes darbam, puse no skolēniem izmantoja gan prezentācijās pierakstīto informāciju, gan mācību grāmatu, tas norāda uz to, ka skolēni nav pārliecināti un savas zināšanas nostiprina, izmantojot pārbaudītus informācijas avotus. Skolēns, savus pienākumus grupu darbā veic atbildīgi galvenokārt tāpēc, ka būs jāraksta pārbaudes darbs. Kooperatīvās mācīšanās metodes paņēmiens „Zigzag” ir efektīvs botānikas tēmu apguvē, lai dažādotu mācību procesu un veicinātu skolēnu atbildības paaugstināšanos. Atslēgvārdi: kooperatīvā mācīšanās, botānika.
 
The aim of the paper was to explore the possibilities of using the cooperative learning method “JigSaw” in the lessons of botany.The paper presents the pedagogical experiment. The research basis: two grades 7, altogether 54 pupils. Two data collection methods were used for receiving data in the study: questionnairing, document analysis. The Diploma Paper proves that when getting ready for the test part of pupils used both the information put down from the presentations and the text book; this indicates that pupils are not sure and consolidate their knowledge using sources of information that are tried out. The pupil performs his/her responsibilities in the group with great sense of responsibility mainly because he/she knows that a test will follow. The cooperative learning method “Jigsaw” is appropriate for the acquisition of botanic themes and allows diversifying the teaching/learning process and promotes the increase of pupils’ responsibility.Key words: cooperative learning, botany.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/12433
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV