• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Apzinātības, bērna audzināšanas pieeju, vecāku kompetences izjūtas un bērnības vardarbības pieredzes sakarības pirmsskolas vecuma bērnu mātēm

Thumbnail
View/Open
299-42320-Jaskova_Karina_kj11016.pdf (750.5Kb)
Author
Jaškova, Karīna
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Bite, Ieva
Date
2014
Metadata
Show full item record
Abstract
Mērķis: noskaidrot sakarības starp mātes apzinātību, bērna audzināšanas pieejām, vecāku kompetences izjūtu un mātes bērnības vardarbības pieredzi. Dalībnieki: 95 pirmsskolas vecuma bērnu mātes. Instrumentārijs: Apzinātības piecu aspektu aptauja, Bērnības traumas aptauja, Alabamas audzināšanas aptauja un Vecāku kompetences izjūtas skala. Rezultāti: mātes bērnības seksuālās vardarbības pieredze pozitīvi korelē ar vērošanu un negatīvi ar nevērtēšanu. Aprakstīšana, apzināta rīcība, nevērtēšana un kopējais apzinātības rādītājs negatīvi korelē ar nekonsekventu bērna audzināšanas pieeju un pozitīvi ar vecāku kompetences izjūtu, mātes vecumu, izglītības līmeni un bērnu skaitu ģimenē. Apzināta rīcība un kopējais apzinātības rādītājs korelē ar pozitīvo audzināšanas pieeju un apzināta rīcība ir negatīvi saistīta ar nosodošo audzināšanas pieeju. Atslēgas vārdi: apzinātība, bērna audzināšanas pieejas, vecāku kompetences izjūta, mātes bērnības vardarbības pieredze.
 
Objective: author of this research investigated the relationships between mother’s mindfulness, parenting practices, parenting sense of competence and childhood history of abuse. Participants: 95 preschool children’s mothers. Questionnaires: Five Facet Mindfulness Questionnaire, Childhood Trauma Questionnaire, Alabama Parenting Questionnaire-Preschool Revision and Parenting Sense of Competence Scale. Results: mother’s childhood sexual abuse experience positively correlated to observing and negatively to nonjudging. Describing, acting with awareness, nonjudging and general mindfulness index were found to be significantly negatively correlated to inconsequent parenting practices and positively to parenting sense of competence, mother’s age, graduate level and number of children in family. Acting with awareness and general mindfulness index positively correlated with positive parenting and at the same time acting with awareness negatively related to condemning parenting. Key words: mindfulness, parenting practices, parenting sense of competence, childhood history of abuse.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/12478
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV