Muzikālo rotaļu izmantošana matemātisko priekšstatu veidošanā sešgadīgiem bērniem ar jauktiem attīstības traucējumiem
Author
Zunda-Kuplā, Ieva
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Vīgante, Rasma
Date
2015Metadata
Show full item recordAbstract
Ievas Zundas – Kuplās diplomdarbs „Muzikālo rotaļu izmantošana matemātisko priekšstatu veidošanā sešgadīgiem bērniem ar jauktiem attīstības traucējumiem”.
Diplomdarbā pētīta muzikālo rotaļu ietekme matemātisko priekšstatu veidošanā sešgadīgiem bērniem ar jauktiem attīstības traucējumiem. Ar katru gadu pieaug bērnu skaits, kam pedagoģiski medicīniskā komisija diagnosticē jauktus attīstības traucējumus. Šiem bērniem ir grūtības dažādās jomās – nepietiekami attīstīta runas (fonemātiskā) dzirde, nabadzīgs, nepietiekams vārdu krājums, telpiskuma uztveres traucējumi, laika uztveres traucējumi, cēloņa un seku sakarības izpratnes traucējumi, viegli novēršama uzmanība, pārslēgšanās grūtības, lēns darba temps un arī matemātisko priekšstatu trūkums. Muzikālās rotaļas palīdz nostiprināt bērnu priekšstatus par daudzumu, lielumu, ģeometriskajām figūrām, orientēšanos telpā un laikā.
Salīdzinātas divas bērnu apakšgrupas, katrā no tām trīs bērni, kas apmeklējuši 10 nodarbības pie speciālās izglītības skolotāja. Vienai no grupām darbā izmantotas tradicionālās apmācības metodes, otrai – tradicionālās metodes un muzikālās rotaļas. Pētījuma rezultātu analīze ļauj secināt, ka muzikālo rotaļu izmantošana veicina matemātisko priekšstatu veidošanos sešgadīgiem bērniem ar jauktiem attīstības traucējumiem.
Atslēgas vārdi: jaukti attīstības traucējumi, sešgadīgi bērni, muzikālās rotaļas, matemātisko priekšstatu veidošana. Ieva Zunda – Kuplā diploma work „Musical game usage for mathematical concept improvement for six-year old children with minimal brain dysfunction”.
The author of this work research, how musical game usage impacts mathematical concept improvement for six-year old children with minimal brain dysfunction. Each year the number of children with minimal brain dysfunction grows bigger. Those children has difficulties in many areas – undeveloped speech hearing, lack of vocabulary, disturbed spatial perception, disturbed time perception, difficulties with understanding cause and consequence relations, easily preventable attention, difficulties with attention switching, slow pace of work and lack of mathematical concepts. Musical games helps to strengthen the perception of quantity, size, geometric shapes, orientation in space and time.
In this study children are divided in two subgroups, in each subgroup participate three children who took part in 10 special education lessons. Working with one of two groups teacher used traditional training methods, with other group – the traditional methods and musical games. Analysis of the results of the study comes to conclusion that the use of the musical games contributes to the formation of the mathematical concept for six-year-olds with minimal brain dysfunction.
Key words: minimal brain dysfunction, six-year old children, musical games, mathematical concept improvement.