Vispārējas izglītības mācību iestāžu tīkla optimizācija Latvijā
Author
Daukšte, Sandra
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Kiseļova, Rita
Date
2015Metadata
Show full item recordAbstract
Darba mērķis ir aplūkot un analizēt lauku skolu tīkla optimizāciju Latvijā no 2009. līdz 2014.g. un arī tās iespējamos risinājumus nākotnē.
Teorijas daļā aplūkota zinātniskās literatūras avotu analīze par mazo un lielo skolu problemātiku, skolu tīkla optimizācijas jautājumiem citur pasaulē; raksturota skolu tīkla veidošanās attīstība Latvijā, kas atklāj skolu slēgšanas un reorganizācijas norisi no 2009. līdz 2014.gadam un galvenos izaicinājumus nākotnē.
Praktiskajā daļā analizētie lauku skolēnu rezultāti matemātikā SSNP 2012 pētījumā atklāj to galvenos ietekmējošos faktorus: mācību resursu kvalitāte, skolas lielums, papildnodarbību pieejamība, skolēnu motivācija. Veicot intervijas ar lauku skolu vadītājiem un skolotāju, tika noskaidrotas galvenās lauku skolu problēmas (slikta demogrāfiskā situācija valstī, nepietiekams finansējums un neziņa par nākotni), saņemtas pārdomas un ieteikumi skolu tīkla efektīvākai plānošanai un attīstībai.
Tika izdarīti secinājumi par līdz šim realizēto un izveidoti ieteikumi skolu tīkla plānošanai un sakārtošanai Latvijā.
Atslēgas vārdi: skolu tīkla optimizācija, mazās skolas, lielās skolas, OECD SSNP, skolēnu sasniegumi. The name of the master thesis is „Optimization of general education schools in Latvia”.
The aim is to look at and analyze the optimization of the schools network issues in Latvia from 2009 to 2014 — and their solutions in the future.
The theoretical part of the analysis of the scientific literature about the source of the problems of small and large schools, school network optimization issues elsewhere in the world, describes the development of a network of schools in Latvia, which reveals school closure and reorganisation from 2009 to 2014, and the main challenges for the future.
The student’s math result analysis in PISA2012 reveals the main influencing factors: the quality of teaching resources, school size, availability of the additional lessons, students motivation. In the interviews with the school leaders and teacher the main problems of rural schools was identified (poor demographic situation in the country, lack of funding and uncertainty about the future). There was received reflections and suggestions from school leaders about more efficient planning and development of school network.
The conclusion and proposals were made about schools network planning and organising in Latvia.
Key words: optimisation of the school network, small schools, large schools, OECD PISA, the students achievements.