Ārpus formālās izglītības pielīdzināšana formālajai profesionālajai izglītībai pirmā līdz trešā kvalifikācijas līmeņa ietvaros
Author
Vanaga, Oksana
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Ozola, Antra
Date
2015Metadata
Show full item recordAbstract
Mūžizglītības un ar to saistītās ārpus formālās izglītības aktualitāte Latvijā un pasaulē noteica maģistra darba tēmas “Ārpus formālās izglītības pielīdzināšana formālajai profesionālajai izglītībai pirmā līdz trešā kvalifikācijas līmeņa ietvaros” izvēli. Izvirzītais darba mērķis - izpētīt ārpus formālās izglītības pielīdzināšanas procesu formālajai profesionālajai izglītībai, iegūstot pirmo, otro vai trešo kvalifikācijas līmeni, lai izstrādātu ierosinājumus procesa pilnveidei. Pētījums veidots no divām daļām – teorētiskās un empīriskās. Teorētiski pētnieciskajā daļā tika analizēti Latvijas likumdošanas normatīvie dokumenti, kas regulē ārpus formālās izglītības sistēmas apgūto profesionālo kompetenču pielīdzināšanu formālajai profesionālajai izglītībai, tika pētīti jēdzieni ārpus formālā izglītība, neformālā izglītība, informālā izglītība, kā arī Latvijas un citu valstu pieredze izglītības pielīdzināšanas procesā. Pētījuma ietvaros maģistra darba otrajā daļā tika veikts gadījuma pētījums, kuru realizēja ar daļēji strukturētu interviju palīdzību. Pētījuma rezultātā tika atbildēts uz pētniecisko jautājumu - kā pilnveidot ārpus formālās izglītības pielīdzināšanas procesu formālajai profesionālajai izglītībai.
Atslēgvārdi: ārpus formālā izglītība, profesionālā izglītība, profesionālā kompetence. The importance of lifelong learning and non-formal education in Latvia and in the world determined the choice of the present master papers theme “Equalization of non-formal education to formal vocational education within the frames of the first to third qualification level”. The aim of the paper – investigate the process of formal education comparison process to formal vocational education acquiring the first, second or third qualification level, in order to work out suggestions for process improvement. The investigation was organised in two parts – theoretical and empirical. In the theoretical part regulatory documents of Latvian legislation were analysed, which regulate comparison of competences acquired in non-formal education to formal vocational education. Concepts outside the formal education, non-formal education, everyday learning and also experience of Latvia and other countries in the process of comparison of educations were investigated. During the investigation in the second part of master’s paper qualitative case studies method – partly structured interviews – was used. As a result of this investigation an answer to the area of research was found – how the process of equalization of non-formal education to formal vocational education was improved.
Key words: non-formal education, vocational education, professional competence.