Mājas darbu apjoma samazināšana Latvijā
Autor
Krīviņa, Liene
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Geske, Andrejs
Datum
2015Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Mūsdienu sabiedrībā daudz tiek runāts, ka izglītojamajiem skolā un ārpusskolas ir liela slodze. Izglītojamajiem tiek uzdoti mājas darbi, kas apjoma ziņa ir lieli un to sagatavošanā vajadzīgs ilgāks laika periods. Bieži vien izglītojamajiem nav skaidra mājas darba būtība un jēga. Reizēm izglītojamais tos nevar sagatavot viens, jo rodas jautājumi, uz kuriem viņa vecāki nespēj atbildēt, jo tiem trūkst zināšanu konkrētajā jomā. Šī maģistra darba mērķis ir izpētīt situāciju par mājas darbu apjomu Latvijā. Darba gaitā veikta literatūras analīze par ārvalstu pieredzi saistībā ar mājas darbu apjoma samazināšanu. Maģistra darbā autore analizē Latvijā izmantotos paņēmienus mājas darbu apjoma noteikšanā, kā arī veic ieinteresēto pušu domas izpēti par mājas darbu apjoma samazināšanas lietderību. Viņa sniedz ieteikumus mācību procesa un likumdošanas normu uzlabošanai, kas saistīti ar mājas darbu apjoma optimizāciju. Maģistra darbā izmantota empīriskā pētījuma metode – anketēšana. Darba tapšanas gaitā anketēti 100 skolotāji un izglītojamo vecāki. Respondenti uzskata, ka mājas darba apjoms ir jāsamazina, jo izglītojamo slodze ir liela. Mājas darbs, pēc viņu un autores domām, vajadzīgs, lai izglītojamais nostiprinātu mācību procesā iegūtās zināšanas. Rezultāti parāda, ka mājas darbu apjoma samazināšana neietekmēs izglītojamo zināšanas. Ieteikumos minēts, ka būtu nepieciešams veikt izmaiņas izglītības standartā un mācību programmās, jo tā saturs ir par plašu, kā arī, piemēram, neuzdot mājas darbus uz pirmdienu. Liela apjoma mājas darbus - projekta darbus, prezentācijas – vajadzētu uzdot retāk. Pamatskolā un daļēji arī vidusskolā noteikti jāsamazina mājas darbu apjoms. Optimālais mājas darbu skaits būtu uzskatāms no divām līdz trīs reizēm nedēļā, pie tam to sagatavei vienā mācību priekšmetā nevajadzētu pārsniegt desmit minūtes katrā reizē. Skolai jānodrošina pagarinātās dienas grupas, kā arī jānodefinē to funkcijas. Pagarinātajā dienas grupā izglītojamajam būtu jāpilda uzdevumus, kas sagādā grūtības. Integrējot bērnus ar mācību traucējumiem, skolai jānodrošina skolotāja palīgs. Latvijas izglītības sistēmā jāiekļauj tehnoloģiskās un citas novitātes. Sākumskolā jāatgriežas pie ballu vērtēšanas sistēmas. Skolotāju atalgojumam jābūt adekvātam un samērojamam ar padarīto darbu, viņu darbā birokrātijai jābūt minimālai.
Atslēgas vārdi: izglītojamais, mājas darbs, skolotājs, mācību process. Members of today’s society are discussing quite often that students at school and extracurricular are being overloaded. Their homework use to be excessively from content point of view and relatively large amount of time is needed for fulfilling their requirements.Very often the content of the homework is unclear to the student and loses its’ sense. Even the parents of student often cannot give a clue because they are not experts in this particular field. The aim of this master thesis is to analyze the amount of homework for students in Latvia by comparing the methodologies used for evaluation of them used in our country with others abroad. During the study the literature study about different experiences with determination of types and amounts of homework from abroad was carried out. The author analyzed normative acts of numerous schools in Latvia regulating the amounts and frequencies of homework in different subjects, too. The study includes also results from questionnaire with 100 respondents (68 teachers and 32 parents) covering opinions about homework, entire study process and educational system itself. The results show that general opinion is that the load of homework in most cases is too large. Respondents think that homework should basically be a tool student could use for deepening his or her knowledge gained during the learning process. Results from this and former studies show that reduction of homework amounts and content would not significantly reduce the knowledge of the students. Respondents from the study also suggest general revision of educational standards due to unclear definitions and regulations they include. An innovative suggestion to be mentioned is that there should not be asked homework s over the weekend, so the students could spend their time more with the family. Both in Elementary and Secondary schools the amount of homework should be reduced. The tasks that need relatively large input of time – such as project works, presentations etc. – should be included in homework less frequently. The most optimal amount of homework, in opinion of most respondents would mean a work between two and three times a week and should be concentrate enough that student with average knowledge level would be able to make it ready within 10 minute (each part). The administration of the educational unit (school) should create extended day groups for students facing difficulties with their class and homework. In cases children with learning disabilities should be integrated into study process a teacher assistant should be hired, which a very rare case in Latvian education system. Also the modern 21st Century technologies should be used by the teachers during class work. Another issue covering problems with self-motivation of students of Primary school mentioned during the study is that point scoring system should be re-invented in order to make the evaluation of students easier.