• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Ekonomikas un sociālo zinātņu fakultāte / Faculty of Economics and Social Sciences
  • Bakalaura un maģistra darbi (BVEF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Ekonomikas un sociālo zinātņu fakultāte / Faculty of Economics and Social Sciences
  • Bakalaura un maģistra darbi (BVEF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Uzticības līmeņa ietekme uz e-komercijas risinājumu izmantošanu uzņēmumu darbībā

Thumbnail
View/Open
303-35814-Drobova_Veronika_ekon030151.pdf (954.6Kb)
Author
Reiziņa, Veronika
Co-author
Latvijas Universitāte. Ekonomikas un vadības fakultāte
Advisor
Brēķis, Edgars
Date
2007
Metadata
Show full item record
Abstract
Tiešsaistes tirgū transakcijas dalībnieki ir atdalīti laikā un telpā. Šie apstākļi ievērojami palielina nenoteiktību un samazina uzticību līmeni, kas ir katras sociālās dilemmas pamatā. 25% Eiropas iedzīvotāju min uzticības trūkumu kā iemeslu neveikt pirkšanas darījumus internetā. Darba galvenie jautājumi ir saistīti ar e-komercijas attīstību un to kāvējošo faktoru analīzi. Darbā ir apskatīti online tirgu nenoteiktības un sarežģītības minimizēšanai piedāvātie risinājumi, kā arī pierādīts reputācijas nozīmīgums šo risinājumu izmantošanas procesā. Analīze, balstīta uz spēļu teoriju, informācijas teoriju un statistiski iegūto datu apstrādi, ļaus sekmīgi sasniegt darba mērķi – noskaidrot faktorus, kas ietekmē e-komercijas risinājumu izmantošanu un apstiprināt hipotēzi par reputācijas lietderīgumu uzticības līmeņu paaugstināšanā. Atslēgvārdi - e-komercija, tiešsaiste, nenoteiktība, uzticība, reputācija.
 
In online markets transaction participants are dividend in terms of time and space. These obstacles significantly increase uncertainty, that is the base of every social dilemma. 25% of europeans mention the lack of trust as a reason not to buy through the internet. This work’s main questions are connected with the development of e-commerce and an the analysis of factors that slow it down. In this work there are proposed solutions to minimize uncertainty and complexity of online markets and is shown the importance of reputation in the use of these solutions. The analysis, based on game theory, information theory and study of statistical data, helps to achieve the aim of this work – to discover the factors that influence the use of e-vommerce solutions and to prove the hypothesis of effectiveness of reputation at raising the level of trust. Key words – e-commerce, online, uncertainty, trust, reputation.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/13095
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (BVEF) / Bachelor's and Master's theses [8528]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV