VAS „Latvijas Dzelzceļš” iekšējās un ārējās vides analīze.
Author
Šilderis, Juris
Co-author
Latvijas Universitāte. Ekonomikas un vadības fakultāte
Advisor
Krūmiņa, Ausma
Date
2008Metadata
Show full item recordAbstract
Bakalaura darba temats ir „Valsts akciju sabiedrības „Latvijas dzelzceļš” iekšējās un
ārējās vides analīze”. Šāds darba temats izvēlēts, jo uzņēmums darbojas specifiskā mārketinga
vidē – pirmkārt, pats uzņēmums ir dabiskā monopola pārstāvis, otrkārt, tas pieder valstij.
Tieši šie divi aspekti padara uzņēmuma vides analīzi par grūtāku uzdevumu.
Bakalaura darbs sastāv no divām lielām sadaļām – teorētiskās un praktiskās.
Teorētiskajā sadaļā autors analizējis dažādas koncepcijas par to, kas ir mārketinga vide, kādi
ir iekšējās un ārējās vides faktori. Autors ir centies atkāpties no klasiskajiem uzskatiem par
ārējo un iekšējo vidi, un apskatījis alternatīvās teorijas, kas paredz savādāku faktoru
iedalījumu. Savukārt otrajā sadaļā autors analizējis uzņēmuma „Latvijas dzelzceļš” vēsturi un
vispārējo informācija. Tāpat autors veica uzņemama mārketinga vides analīzi, kuras gaitā
norādīja uz pastāvošajām tendencēm gan makrovidē, gan uzņēmuma iekšienē.
Uzņēmuma mārketinga vides analīzes procesā autors izmantojis statistiskās
salīdzināšanas, regresijas, laika rindu analīzes paņēmienus. Galvenokārt statistiskās metodes
izmantotas veicot dzelzceļa nozares nozīmīguma analīzi valsts kopējā tautsaimniecības
struktūrā. Šajos gadījumos pielietotas ekonometriskās metodes. Savukārt, lai novērtētu
makrovides potenciālo ietekmi uz uzņēmuma darbību nākotnē, ir izmantota laika rindu
analīze un atsevišķos gadījumos arī trenda analīze nosakot atsevišķu rādītāju nākotnes
lielumus.
Darba gaitā veiktās ekonometriskās analīzes norādīja uz to, ka dzelzceļam (šajā
gadījumā VAS „Latvijas dzelzceļš”) ir liela ietekme uz kopējo valsts tautsaimniecības
attīstību. Un arī otrādi – uzņēmums lielā mērā ir atkarīgs no valsts attiecībām ar
kaimiņvalstīm, attīstības tempiem u.c. faktoriem.
Darbs sniedz vispusīgu VAS „Latvijas dzelzceļš” mārketinga vides analīzi, īpaši
uzsverot tos aspektus, kuri ir specifiski valsts pakļautībā esošiem uzņēmumiem un dabīgā
monopola pārstāvjiem.
Darbs sastāv no 77 lapaspusēm un ir papildināts ar 4 tabulām un 19 attēliem. The theme of this bachelor work is „The analysis of the internal and external
environment of the national joint-stock company „Latvijas dzelzceļš””. This kind of theme is
chosen, because the company operates in a very specific environment – firstly, the company is
a natural monopoly; secondly, it belongs to the state. Exactly those to aspects make the
analysis of the company environment more difficult.
This bachelor work consists of two parts – theoretical and practical. In the theoretical
part author has looked at different concepts about the marketing environment, how do the
external and internal factors distribute. Author has been trying to derogate from the classical
principals about the external and internal environment, and has looked at alternative theories,
which see other factor distribution possibility. In the second part author has analyzed the
history and the general information of the company “Latvijas dzelzceļš”. Additionally in the
second part author has made the analysis of the marketing environment of the “Latvijas
dzelzceļš” company, during which indicated on the trends in external and internal
environment.
In the process of the analysis of the marketing environment of the company, author has
used statistical comparing, regression and dynamic analysis methods. Mostly the statistical
methods were used by identifying the meaning of railway in the structure of economics. In
these cases the econometric methods were used. In his turn, to provide analysis of external
environment impact on the company, the Dynamics and trend analysis methods were used.
The econometric analysis made during the work showed, that railway (in this case
„Latvijas dzelzceļs”) has a great impact on the whole state economics. And Vice versa – the
company is dependent on the state’s relationships with neighbors and on the economic
development.
This work gives a broad analysis of state joint-stock company „Latvijas dzelzceļš”
marketing environment, especially accenting those aspects, which are specific to a company
which is a state owned and is a natural monopoly.
The work consists of 77 pages and there are 4 tables and 19 pictures added.