Izglītības finansēšana Latvijā un ES
Author
Celmiņa, Agnese
Co-author
Latvijas Universitāte. Ekonomikas un vadības fakultāte
Advisor
Leitāne, Līga
Date
2008Metadata
Show full item recordAbstract
Mūsdienu Latvijas izglītības sistēma cieš ne vien no nepietiekama finansējuma, bet arī no neefektīvas esošo resursu izmantošanas. Nekonsekventi īstenotā pedagogu darba samaksas reforma sabiedrībai izmaksā dārgāk nekā mērķtiecīga skolotāju algu palielināšana. Trūcīgo izglītības finansiāli resursu neefektīvu izmantošanu veicina arī nesakārtotais izglītības tīkls, komunālo maksājumu slogs un izglītības programmu dublēšanās.
Diplomdarba mērķis ir izprast un analizēt izglītības finansēšanas kārtību, pietiekamību un efektivitāti Latvijā. Atspoguļot un salīdzināt valsts un pašvaldību budžetu izdevumus izglītībai teritoriālajā sadalījuma analīzē. Salīdzināt Latvijas izglītības finansēšanas struktūru ar Eiropas Savienības dalībvalstu finansēšanas metodēm.
Darbs ir strukturizēts trīs plašās nodaļās, kas ir izvēlētas, lai pēc iespējas skaidrāk un saprotamāk izprastu Latvijas un Eiropas Savienības dalībvalstu finansēšanas struktūras izglītībai, tās īpatnības un nozīmi sabiedrībā. Currently the Education system in Latvia suffers not only from an overall shortage of adequate funding but also inefficiencies in the allocation of it's finances.
Principle problems include inadequate salary reforms for educational staff, an excessive burden of payments for the use of essential utilities and overlapping educational programs.
The overall aim of this diploma work is to attempt to understand the financial expenditure on Education in Latvia and compare it to other European Countries; specifically with regards to Latvian government municipalities and their European Union counterparts, analysing the efficiencies and effectiveness of financial re-sourcing and expenditure as well as reflect on and compare the associated government budgets on Education spending within Latvia and it's Education system.
This Diploma work consists of three chapters, which have been chosen to understand and explicitly show financial flows in Education spending within Latvia and respective European Union countries.