• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vēlmes objekta problēma sokratiskajā elenktikā.

Thumbnail
View/Open
311-18283-Melbardis_Maris_mm05026.pdf (1.066Mb)
Author
Melbārdis, Māris
Co-author
Latvijas Universitāte. Vēstures un filozofijas fakultāte
Advisor
Narkēvičs, Edgars
Date
2011
Metadata
Show full item record
Abstract
Viena no sokratiskās filosofijas pamatnostādnēm ir apgalvojums, ka visi cilvēki vēlas labo. Tā kā šo apgalvojumu var saprast dažādi, nav skaidrs, ko ar to Sokrats ir domājis. Šī darba mērķis ir noskaidrot, kā interpretējama minētā tēze divu Platona dialogu kontekstā. Dialogā "Menons", 77b - 78c Sokrats mēģina pierādīt, ka visi cilvēki vēlas labo, bet arguments pierāda tikai, ka visi cilvēki vēlas to, ko uzskata par labu. Savukārt, dialogā "Gorgijs", 466a - 468e, Sokrats, operējot ar šo apgalvojumu, pierāda, ka retori un tirāni dara to, kas viņiem šķiet labākais, bet nedara, ko vēlas. Darba gaitā tiek risinātas fragmentu un to savietojamības problēmas, formulējot Sokrata pozīciju saistībā ar izvirzīto problēmu. Atslēgas vārdi: vēlme, vēlme pēc labā, vēlmes objekts, Sokrats, sokratiskā filosofija
 
One of the main features of Socratic philosophy is the view that everyone desires the good. However, this claim is ambiguous and it is unclear what precisely did Socrates want to convey by it. In this paper I aim to clarify the meaning of this claim, focusing on "Meno" 77b - 78c and "Gorgias" 466 – 468e. In the first passage the claim is established, although the argument seems to prove only that everyone desires what they consider to be good, and not what is good. In the second passage Socrates uses the same claim to prove that orators and tyrants do what they find best, instead of what they desire. I address the problems these two passages raise and provide what I take to be a genuinely Socratic account of this claim. Keywords: desire, desire for good, the object of desire, Socrates, Socratic philosophy
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/13524
Collections
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses [6216]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV