Pirmskolas izglītības iestāžu aprīkojuma pieprasījuma un piedāvājuma problēmas Latvijā
Author
Vaščenkova, Vanda
Co-author
Latvijas Universitāte. Ekonomikas un vadības fakultāte
Advisor
Priede, Jānis
Date
2010Metadata
Show full item recordAbstract
Latvijai, kā valstij ar ierobežotiem dabas resursiem, lielākā nacionālā bagātība ir cilvēki. Augsta līmeņa konkurētspējīga izglītība ir viens no galvenajiem cilvēkkapitāla vērtības palielināšanas līdzekļiem. Ne jau „lētais”, nekvalificētais darbaspēks, kurš jau tāpat aizplūst no Latvijas, ir valsts nākotne, bet gan izglītoti profesionāļi ar spēcīgām zināšanām ir pamats, uz kura var izaugt ekonomiski spēcīga valsts.
Pirmsskolas izglītība šajā procesā ir viena no svarīgākajām, jo tā ieliek pamatu cilvēka turpmākajai zināšanu apguvei, viņa prasmēm un interesēm.
Tā dod bērnam pirmās zināšanas, pirmās iemaņas un nosaka tālākās izaugsmes iespējas. „Vecajās” Eiropas Savienības valstīs, izglītības sistēma ir ļoti labi attīstīta, pārdomāta, orientēta uz bērnu vajadzībām, ņemot vērā to trauslo psiholoģiju, fizioloģiju, jaunākās pedagoģiskās zināšanas, valsts un sabiedrības intereses un attiecīgi šajā izglītības sistēmā tiek investēts daudz līdzekļu. Līdz ar to arī aprīkojuma tirgus ir atbilstošā līmenī un var kalpot par piemēru Latvijas iestādēm un uzņēmējiem.
Šajā darbā autore izpētīja pirmsskolas izglītības sistēmu Latvijā, izglītības finansēšanas sistēmu un izanalizēja pirmsskolas izglītības iestāžu aprīkojuma – rotaļlietu, attīstošo spēļu, mēbeļu, sporta piederumu, iekšējo un ārējo spēļu laukumu un citu specifisku pirmsskolas izglītības iestādēm nepieciešamo lietu tirgu Latvijā. Tika izpētīti vairāki uzņēmumi, kuriem ir piedāvājums pirmsskolas izglītības iestādēm un dziļāk tika pētīts viens uzņēmums, kurš piedāvā kompleksu piedāvājumu un specializējas uz pirmsskolas izglītības iestāžu aprīkojuma piedāvājumu. Tika noteiktas problēmas, kas ir saistītas ar pirmsskolas izglītības iestāžu aprīkojuma pieprasījumu un piedāvājumu, šīs problēmas tika izanalizētas un tika sagatavoti priekšlikumi šo problēmu risināšanai. As for country with limited resources, the biggest national wealthy for Latvia, are the people. High level of competitive education is one of main human capital value increase tool. For sure not „ cheap”, unqualified workforce, which is anyway flowing away from Latvia, is the future of the country, but educated professionals with strong knowledge is the basement on which can grow economically strong country.
In this process, preprimary education is one of the most important, because it is the basement for person’s future knowledge acquirement, for his/her skills and interests.
It gives to the child the first knowledge, first skills and defines future possibilities to grow. In the “old” European Union countries, education system is developed very well, well considered, oriented on children needs, taking into account their fragile psychology, physiology, newest pedagogical knowledge, country and society interests and accordingly in this education system there is much finance invested. Thereby also kindergarten equipment market is on adequate level and can be like an example for Latvian institutions and companies.
In this work, the author studied preprimary education in Latvia, education system in Latvia, education financing system and analyzed kindergarten equipment – intellectual games, furniture, sports equipment, playgrounds and other specific kindergarten necessary products market in Latvia. There were studied several companies, which have an offer for kindergartens and deeply was studied one company, which is offering complex offer and is specializing on kindergarten equipment. There were defined problems, which are connected with kindergartens equipment demand and supply, these problems were analyzed and proposals to solve these problems were suggested.