Mazumtirdzniecības attīstība Latvijā.
Author
Kotello, Ervīns
Co-author
Latvijas Universitāte. Ekonomikas un vadības fakultāte
Advisor
Spīča, Inese
Date
2007Metadata
Show full item recordAbstract
Šajā darbā tiek pētīta mazumtirdzniecības attīstība Latvijā kopš pagājušā gadsimta deviņdesmito gadu sākuma, līdz mūsu dienām.
Pirmajā daļā tiek aplūkota mazumtirdzniecības būtība kā arī tiek veikts ieskats tirdzniecības vēsturē Latvijā. Tāpat tiek pētīta mazumtirdzniecības vieta tautsaimniecībā un aplūkoti svarīgākie ekonomiskie rādītāji. Par pamatu tiek ņemti statistikas dati, kas tiek salīdzināti, analizēti un ar tiem veikti dažādi aprēķini, izmantojot MS Office datorprogrammu Excel.
Otrā daļa tiek veltīta Latvijas uzņēmējdarbības vides raksturošanai kā arī makro vides un mikro vides faktoru ietekmes uz mazumtirdzniecību analizēšanai. Tas tiek darīts pētot šādus mikro un makro vides faktorus un to ietekmi: piegādātāji, konkurenti, tirgvedība, patērētāji, personāls, globalizācija, sociālā, tiesiskā un politiskā vide.
Trešajā daļā tiek pētīta mazumtirdzniecības attīstība Latvijā, kur sešās nodaļās ir aplūkoti svarīgākie mazumtirdzniecības uzņēmumu darbības nodrošinošie lielumi:
Pirmajā nodaļā pēta mazumtirdzniecības institūcijas un organizatoriskos principus, kurā apraksta veikalu klasifikāciju pēc to kvadratūras, darbības veida, atrašanās vietas un īpašuma piederības formas.
Otrajā nodaļā ir runāts par mazumtirdzniecības personālu, noskaidrojot kāda ir patreizējā situācija darba tirgū un tiek aplūkotas personāla atlases un vadības metodes, kas orientētas uz darbinieku noturēšanu uzņēmumā.
Trešā nodaļa tiek veltīta mūsdienu tirgvedības metožu pētīšanai mazumtirdzniecības uzņēmumu konkurētspējas paaugstināšanai.
Darba apjoms ir 78 lapas, kurās ir iekļauti 11 attēli, 10 tabulas, izmantotās literatūras saraksts un viens pielikums. Darbā izmantoti 26 literatūras un citi avoti.
Tālākajās nodaļās ir aplūkota veikala atrašanās vietas izvēle, tirdzniecības platību iekārtošanas metodes, preču izvietojumu veidi, piegādātāju izvēle, preču sortimenta veidošana un cenu veidošanas stratēģija.
Šis darbs var kalpot esošo veikalu vadītājiem, lai varētu labāk saskatīt un novērst draudošās problēmas, kā arī tiem, kas vēlas nodarboties ar mazumtirdzniecību un citiem interesentiem, kuriem šis uzņēmējdarbības veids liekas saistošs. The subject for the research in this paper is a development of the Latvian retail trade from the early 90s last century till nowadays.
The matter of retail trade as well as the Latvian trade history is reviewed in the first part. The retail trade position in national economy is similarly studied and main economy parameters are also reviewed. As a background, statistical data are used, which are compared, analyzed and calculated in different ways using MS Office computer program Excel.
The second part is dedicated for a description of business in Latvia as well as for an analysis of the effect of macro and micro environment to retail trade. It is reached by the investigation of the following micro and macro environment agents and their influence: sup-pliers, competitors, marketing, consumers, personnel, and globalization, social, legal and po-litical environment.
In the third part, a development of the Latvian retail trade is studied and main val-ues of the ensuring the activity of trade retail business are reviewed in six paragraphs:
In the first paragraph, the principles of trade retail institution and organization are studied, the store classification by flooring-space, economic activity, location and property status is described.
In the second paragraph, the retail trade personnel is described, the current em-ployee market situation is clarified and the personnel and management methods guided for elimination of the company staff turn over are reviewed.
The third paragraph is dedicated for the study of marketing methods in order to in-crease the retail trade company competitiveness.
The paper contains 78 pages including 11 figures, 10 tables, reference list and an appendix. In the paper, 26 references are used.
In other paragraphs, store place selection, methods for the equipping of the trade area, manners for the goods arrangement, supplier selection, composition of goods assortment and pricing strategy is reviewed.
This paper can be useful for store managers in order to help them in distinguishing the potential problems as well as in avoiding them, and also for those who plans to be involved in retail trade and for other persons interested in business.