Konkurence auto riepu tirgū Latvijā
Author
Ļedovskis, Vjačeslavs
Co-author
Latvijas Universitāte. Ekonomikas un vadības fakultāte
Advisor
Danovičs, Vadims
Date
2010Metadata
Show full item recordAbstract
Bakalaura darba temats ir ”Konkurence auto riepu tirgū Latvijā”. Bakalaura darba mērķis ir izpētot pieejamo informāciju par auto riepu tirgu un konkurenci tajā, noteikt to ekonomisko pievilcīgumu, kā arī izstrādāt priekšlikumus uzņēmumu konkurētspējas palielināšanai tirgū.
Pirmā darba nodaļā, tiek pārskatīti konkurence, tas būtība, formas un metodes; konkurences vides un konkurentu izpēte; konkurences situācijas; konkurētspēja un tās loma konkurences cīņā; konkurences likums un negodīga konkurence.
Otrajā nodaļā, darba autors dod Latvijas auto riepu tirgus raksturojumu, apraksta pastāvošo situāciju tirgū un tajā darbojošos dalībniekus, ka arī sniedz informāciju par tirgus pievilcīgumu.
Trešajā nodaļā, tiek analizēta konkurence Latvijas auto riepu tirgū, kā arī tiek analizēta SIA „LANEKS” darbība Latvijas auto riepu tirgū ar SVID analīzes palīdzību un to salīdzināšana ar konkurējošiem uzņēmumiem tirgū. Tiek veikta pircēju aptauja par patērētāju izvēles kritērijiem, izvēloties auto riepu pārdēvēju un tiek sniegta tirgus attīstības prognoze.
Izskatot visus iepriekš minētus jautājumus, darbā autors izstrādāja secinājumus un priekšlikumus uzņēmumu konkurētspējas palielināšanai auto riepu tirgū Latvijā.
Darba kopējais apjoms, neieskaitot pielikumus ir 88 lapaspuses. Darba ir iekļautas 8 tabulas, 14 attēli un 1 pielikums. The theme of the Bachelor paper is „Competition on the market of automobile tyres in Latvia”. The aim of the work is to investigate the available information about the automobile tyres market in Latvia and the competition on it, to determine the competitive intensity and therefore attractiveness of the aforementioned market, and to develop recommendations for the companies to improve their competitive capacity.
The first chapter of the work describes theoretical aspects of competition, its essence, types and methods; competitive environment and investigation of competitors; competitive situations; competitive ability and its significance on competitive market; Competition Law and unfair competitive practices.
In the second chapter the author characterises Latvian automobile tyres market, its current situation and participants, as well as provides the information about the attractiveness of the market.
The third chapter of the BA paper comprises the analysis of competition on the automobile tyres market in Latvia and SIA LANEKS performance, based on SWOT analysis results, and its comparison with companies-competitors on the market. The inquiry of buyers has been carried out by the author to find out the criteria, which determine buyers’ choice of a tyres seller. The results of the inquiry as well as the market development forecast are provided in the third chapter of the work.
To conclude, the author of the work has drawn conclusions and developed recommendations for companies’ competitive capacity improvement on the automobile market in Latvia.
The total amount of Bachelor paper, excluding the annexes, is 88 pages. The work includes 8 tables, 14 pictures and 1 annex.