Rotaļa kā runas attīstības veicinātāja 2-3 gadu vecumā
Author
Strode, Rita
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Kucina, Aina
Date
2008Metadata
Show full item recordAbstract
Rotaļa kā runas attīstības veicinātāja 2 – 3 gadu vecumā.
Rita Strode
Darba zinātniskā vadītāja: Mag. paed. Aina Kucina
Darba saturs: 56 lpp., 5 tabulas, 12 attēli, analizēti 38 literatūras avoti.
Darba mērķis: Pētīt rotaļu nozīmi bērna runas attīstībā agrīnajā bērnībā un to izmantošanas iespējas runas attīstībā.
Pētījuma teorētiskās daļas pamatā izmantotas G.Svences, D.Dzineteres un I.Stangaines, Ļ.Vigotska, V.Šterna, Ž.Piažē, A.Lubļinskas, D.Markus, I.Hadaņonokas u.c. teorētiķu un pētnieku atziņas. Teorētiskajā daļā tika analizētas 2-3 gadus veca bērna attīstības īpatnības, bērna iespējas apliecināt sevi rotaļā, papildinot savas zināšanas par apkārtējo pasauli, kā arī vecāku un pieaugušo loma bērna vārdu krājuma papildināšanā un runas attīstībā. Tāpat tika aplūkota labvēlīgas rotaļu vides veidošana un pedagoga loma rotaļu izvēlē, rosināšanā, situācijas izveidē.
Pētījuma praktiskajā daļā, izmantojot vecāku anketēšanu, pārrunas ar bērniem un vecākiem, veicot novērošanu, izpētīts, kāda ir runas situācija pirmsskolas izglītības iestādes “X” 1.jaunākajā grupā (2 – 3 gadus veci bērni). Pētījumā konstatēts, cik attīstīta ir bērnu runa šajā vecumā, kādās rotaļās viņi iesaistās, kādas prasmes apgūst spēlējoties. Veicot izpēti, secināts, ka bērniem ne vienmēr ir tādas prasmes un runas iemaņas, kādām vajadzētu būt šajā vecumā. Tas sakāms arī par bērniem, kuriem latviešu valoda nav dzimtā valoda.
Veicot eksperimentu, tika secināts, ka bērnu runas attīstību pozitīvi ietekmē pareizi izvēlētas rotaļas. Viņi spēj veidot teikumus un labāk kontaktējas.
Gūtās atziņas un pētījuma rezultāti iekļauti ieteikumos vecākiem. Viņiem arī sniegtas konsultācijas, padomi saskarsmei ar bērnu. Game as the promoter of development of speech at age of 2-3 years.
Rita Strode
The scientific supervisor of the work: Mag. paed. Aina Kucina
The amount of the work: 56 pages, 5 charts, 12 illustrations, 38 literature sources analyzed.
The aim of the research: to investigate importance of games of development of speech in early childhood and the possibilities to use hem in speech development.
The theoretical part of the research is based on ideas of theoreticians and researchers G. Svence, D. Dzintere and I. Stangaine, L. Vigotskis, V. Sterns, Z. Piaze, A. Lublinska, D. Markus, I. Hadanonoka and others. The theoretical part of the research analyses peculiarities of child development at age 2-3 years old, child’s possibilities to testify himself in a game, increase his knowledge about the surrounding world, as well as the role of parents and adults for increasing vocabulary and speech development. Creation of positive game environment was also examined and role of educator for making choice of games, stimulation, creation of situation.
In the practical part of the research using surveys of parents, discussions with children and parents, performing observation, it is researched what is the speech situation of preschool educational establishment “X” 1 st youngest group (2 – 3 years old children). It is stated in research how developed is speech of children at this age, what games they participate, what skills they acquire while playing. During the research it is concluded that children not always have such speech skills and acquirements as they should have at this age, The same has to be said also about the children whose first language is not Latvian.
Performing experiment it was concluded that correctly chosen games impact positively speech development of children. They are able to make sentences and communicate better.
The acquired cognitions and results of research are included in suggestions for parents. They also are provided with consultations, advice for communication with child.