• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Angļu valodas lietojums latviešu televīzijas reklāmās

Thumbnail
View/Open
306-9445-Avota_Alise_AngF030072.pdf (640.6Kb)
Author
Avota, Alise
Co-author
Latvijas Universitāte. Moderno valodu fakultāte
Advisor
Dorošenko, Jeļena
Date
2008
Metadata
Show full item record
Abstract
Dzīvai valodai ir jāattīstās. Viens no valodas attīstības veidiem ir aizguvumi, tomēr nepareiza vārdu aizgūšana kaitē gan donorvalodai, gan aizguvējvalodai. Šajā darbā pētīts angļu valodas lietojums latviešu televīzijas reklāmās. Tā kā mobilie operatori ir lielākie reklāmdevēji, analizētas tiek Latvijas mobilo operatoru priekšapmaksas karšu televīzijas reklāmas. To mērķauditorija ir gados jauni cilvēki, kas turpmāk attīstīs latviešu valodu. Tāpat Latvijā nav nevienas iestādes, kas kontrolētu valodas kvalitāti televīzijas reklāmās. Pētījuma mērķis ir izpētīt cik bieži un vai vajadzīgi latviešu reklāmās tiek lietota angļu valoda. Pētījuma rezultāti rāda, ka aptuveni 30% gadījumu angļu valoda tiek lietota nepareizi, tā vietā vajadzētu lietot latviešu terminu vai arī ieviest jaunu, ja jēdzienam nav ekvivalenta latviešu valodā. Atslēgas vārdi: angļu valoda, latviešu valoda, reklāma, aizguvumi, kalki, priekšapmaksas kartes.
 
A living language has to develop. One of the development ways is borrowing from other languages; still borrowing can harm both the recipient-language and the donor language. The paper studies the use of English in Latvian TV advertising – particularly in TV commercials of Latvian mobile pre-paid cards. Mobile operators are the biggest advertisers; the target audience of these ads are young people – the users and potential developers of Latvian. TV commercials are not controlled by any institution responsible for the quality of language. The goal of the research is to explore how often English is used in Latvian TV advertisements and whether its use is justified. Analysis of transcriptions of TV commercials has revealed that in 30% of cases the use of English is unjustified and the English word/phrase either should be substituted with a Latvian term or a new Latvian term should be invented, as the English version used violates the Latvian language norms. Key words: English, Latvian, advertising, borrowing, calques, pre-paid cards.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/15535
Collections
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses [6055]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV