• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • B --- Bij. Medicīnas fakultātes studentu noslēguma darbi / Faculty of Medicine - Graduate works
  • Bakalaura un maģistra darbi (MF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • B --- Bij. Medicīnas fakultātes studentu noslēguma darbi / Faculty of Medicine - Graduate works
  • Bakalaura un maģistra darbi (MF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Peritoneālās dialīzes pacientu izglītošanas modulis

Thumbnail
View/Open
308-16100-Aiva_Maurite_am07029.pdf (335.1Kb)
Author
Maurīte, Aiva
Co-author
Latvijas Universitāte. Medicīnas fakultāte
Advisor
Paudere, Inese
Date
2010
Metadata
Show full item record
Abstract
Darbā ir apskatīta tēma par peritoneālās dialīzes pacientu izglītošanu, kas ir svarīgs elements peritoneālās dialīzes pacientu aprūpes procesā. Darba mērķis ir noskaidrot, kādam ir jābūt peritoneālās dialīzes pacientu izglītošanas modulim, lai tas veiksmīgi darbotos praksē. Teorētiskā daļā sniegts ieskats par pacienta izglītošanas aspektiem, veselības aprūpes personāla pedagoģisko kompetenci, aplūkota peritoneālās dialīzes pacientu izglītošanas pieredze Latvijā un citās Eiropas valstīs un zināšanu atkārtošanas nozīme peritoneālās dialīzes pacientu izglītošanā. Darbs teorētiski pamatots ar D. Oremas pašaprūpes teoriju. Praktiskā daļā tiek aprakstīta pētījuma metodoloģija, atspoguļoti rezultāti, no tā izstrādāti secinājumi un priekšlikumi. Iegūta atbilde uz pētījuma jautājumu. Darbā ir apskatīti trīsdesmit astoņi literatūras avoti par šo tēmu. Atslēgvārdi: peritoneālā dialīze, pašaprūpe, pacienta izglītošana, māsas kompetence, izglītošanas modulis.
 
Peritoneal dialysis patient education, what is important aspect of dialysis subjects care process, has been viewed in these theses. The aim of theses is to analyse what should be peritoneal dialysis subject’s education module that could successfully work in practice At theoretical part is given insight about aspects of subject’s education, health care personnel pedagogical competencies, viewed experience of peritoneal dialysis subject’s education in Latvia and other European countries and meaning of repetition of knowledge in peritoneal dialysis subjects education. Theses have been based on D. Orema self-care deficit theory. In practical part research methodology has been described, reflected results, developed conclusions from them and given proposals. Research question has been answered. Thirty-eight literature sources have been reviewed in these theses about the theme. Keywords: peritoneal dialysis, self-care, subject’s education, nursing competence, education module.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/15551
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (MF) / Bachelor's and Master's theses [3552]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV