Jauniešu attieksme pret sporta aktivitātēm
Author
Meijere, Inese
Co-author
Latvijas Universitāte. Sociālo zinātņu fakultāte
Advisor
Tabuns, Aivars
Date
2006Metadata
Show full item recordAbstract
Gan ikdienas dzīvē, gan vairākos pētījumos tiek uzsvērta sporta un fizisko nodarbju nozīme. Iesaistīšanās sportā un fiziskās nodarbēs uzlabo emocionālo un fizisko pašsajūtu, sniedz iespēju satikt jaunus cilvēkus un veidot attiecības. Jauniešu un bērnu iesaistīšanās papildus veicina normu, vērtību un prasmju apgūšanu. Sportam var būt arī galvenā kolektīvās identificēšanās loma.
Šajā darbā par sportu netiek uztverta jebkura fiziska nodarbe, tāpēc arī jēdzieni sports un fiziskas nodarbes ir nodalīti. Nodarbošanās ar sportu, pirmkārt, nozīmē regulāru trenēšanos sertificētu treneru vadībā, otrkārt, piedalīšanos oficiālās sacensībās, lai iegūtu apliecinājumu par normatīvu izpildi. Patstāvīga un neregulāra nodarbošanās ar kādu sporta veidu definēta kā iesaistīšanās fiziskās nodarbēs.
Salīdzinot Starptautiskās sociālo pētījumu programmas moduļa „Brīvais laiks un sports” Latvijas pilotāžas aptaujā iegūtos rezultātus, kurā tika aptaujāti studenti, ar 2005. gadā veiktā pētījuma par Rīgas vidusskolēnu dzīvesveidu iegūtajiem rezultātiem, dati parādīja, ka gan studenti, gan skolēni visbiežāk iesaistās trenažieros un aerobikā, kas definējami kā fiziskās nodarbes. Dati arī liecina, ka draugiem ir vislielākā ietekme iesaistoties sportā un fiziskās nodarbēs, savukārt visbiežāk minētais iemesls, kas kavē iesaistīšanos, ir laika trūkums. Galvenais motivējošais iemesls ir labas veselības un fiziskās pašsajūtas uzturēšana. Skolēniem svarīgs iemesls ir arī vaļasprieks, studentiem – relaksēšanās, stresa noņemšana un baudas gūšana. Sports and physical activities are an essential part of our everyday life and a number of researches have proved and stressed that. Engaging oneself in sports and physical activities improves emotional and physical shape and gives possibility to meet new people and create new relationships. Youth and children taking part in sports activities learn standards, values and skills. Sports can also have the role of the main collective identification.
This work does not consider sports to be every physical activity, therefore these terms are separated. Practising sports means, firstly regular exercising overlooked by certified professionals and secondly participation in events to have averment of standard fulfilment. Regular and seldom practising of sports is defined as engaging in physical activities.
Students and pupils most often engage themselves in body-builders and aerobics that are considered to be physical activities. This result was extracted by comparing results of International Social Survey Programme module „Leisure time and sport” Latvian pilotage about students and results of a 2005. year research about the lifestyle of pupils in Latvia. Results show that the greatest influence on taking part in physical activities is coming from friends and the greatest holdback is lack of time. The main motivating reason is maintenance of good health and physical shape. Important reason for pupils is hobby, but for students – relaxation, stress killing and having positive emotions.