Koalīciju valdību veidošana Latvijas Republikā laika posmā no 1993. gada līdz 2006. gadam
Author
Tomsone, Inguna
Co-author
Latvijas Universitāte. Sociālo zinātņu fakultāte
Advisor
Ulnicāne-Ozoliņa, Inga
Date
2007Metadata
Show full item recordAbstract
Jau kopš Latvijas Republikas dibināšanas pirmsākumiem starpkaru periodā, tiek veidotas koalīciju valdības. To skaidro daudzpartiju sistēmas esamība. Starpkaru periodā, tāpat kā mūsdienās, ir raksturīgs valdību īsais pastāvēšanas periods. Starpkaru periodā šī tendence tika saistīta ar demokrātijas pieredzes trūkumu, daudzpartiju sistēmas un parlamentārisma veidošanos. Šobrīd ir pagājuši 16 gadi kopš Latvija ir neatkarīga un demokrātiska republika ar plašu starptautisko sadarbības tīklu, un iegūta starptautiskā palīdzība demokrātijas veidošanas procesā, tāpēc valdību koalīciju biežos krišanas gadījumus nevar skaidrot ar pieredzes trūkumu. Būtiski pieminēt, ka veidotās koalīciju valdības ir labēji centriskas, līdz ar to var secināt, ka partiju ideoloģiskās, programmatiskās un funkcionālās intereses galvenajos vilcienos ir līdzīgas. Līdz ar to izriet jautājums, vai koalīciju veidošana un krišana ir atkarīga no partiju vēlmēm iegūt kontroli pār noteiktu ministriju, kas ir galvenais mērķis, ar kādu politiskā partija iesaistās koalīciju valdību veidošanā un darbībā. Līdz ar to darbā tiek izvirzīta hipotēze - partiju motivācija, koalīcijas valdību veidošanā Latvijas Republikā laika posmā no 1993. gada līdz 2006. gadam, ir amatu iegūšana. Lai noskaidrotu, vai partijas darbojas ar mērķi iegūt amatus, tika izvirzīti sekojoši uzdevumi - noskaidrot koalīciju valdības veidošanās un iziršanas procesus Latvijas Republikā, noskaidrot, koalīcijas valdību veidojošās partijas, to programmatiskās nostādnes, amatu sadali starp partijām un politisko partiju kopīgi izvirzītos politikas veidošanas principus valdībā.
Aplūkojot politisko partiju motivāciju iesaistoties koalīciju valdību veidošanā, tiek secināts, ka hipotēze tiek pierādīta daļēji. Partijas praktiski pielieto visas iespējamās motivācijas - amatu, politikas veidošanas, vēlēšanu un ideoloģisko motivāciju. Turklāt tās var mainīties atkarībā no reālās situācijas. There has been made coalition governments since the foundation of Republic of Latvia in the interwar period. Multiparty system existence in the state explains this fact. The typical feature of coalition government is short period of its existence in interwar period as well in nowadays. The lack of the experience in democracy traditions as well as the development of multiparty system and parliamentarism is associated with short existence of coalition governments in the interwar period. There has been past 16 years since Latvia is independent and democratic state with broad international cooperation as well as international assistance in democracy strengthening, hence the short existence of coalition governments could not be explained with lack of experience. It is worse to mention that all coalition governments are central – right, hence there is conclusion that all parties have similar political programmes, ideologies and functions. The question is whether the formation and collapse of the coalition governments is dependent on parties desire to obtain power over definite ministry which is main purpose of political party to take part in the coalition government formation and operation. There has been advanced hypothesis which is - the motivation of parties to form coalition government in the period between 1993 and 2006 in the Republic of Latvia is desire to acquire office. To clarify hypothesis there has been realized following tasks. The first task was to clarify the reasons of coalition government formation and collapse in the Republic of Latvia. The second task was to clarify the parties which form coalition governments, their political programmes, and the distribution of office and the main aim of government declarations.
The hypothesis is proved partly during this research. Parties use all of the possible motivations to form government. These motivations are following – to acquire office, policy making, success in the elections and also ideological motivation. Besides, these motivations can change in different conditions of the political reality.