Iespraudumu semantika plašsaziņas līdzekļu tekstos
Author
Rudzroga, Laila
Co-author
Latvijas Universitāte. Humanitāro zinātņu fakultāte
Advisor
Urbanoviča, Inta
Date
2013Metadata
Show full item recordAbstract
Bakalaura darbā „Iespraudumu semantika plašsaziņas līdzekļu tekstos” tiek pētītas plašsaziņas līdzekļu tekstos sastopamās iespraudumu nozīmes, jēdzienu „iespraudums” attiecinot arī uz tradicionāli no iespraudumiem šķirtiem iestarpinājumiem un paskaidrojošām vārdu grupām. Lai konstatētu iespraudumu nozīmju saistību ar plašsaziņas līdzekļu valodu kopumā, darbā teorētiski apskatītas publicistikas valodas stila galvenās funkcijas un tam raksturīgās valodas īpatnības. Iespraudumu nozīmes analizētas gan teikuma, gan teksta līmenī; tās ilustrētas ar piemēriem, kas ekscerpēti galvenokārt no laikrakstiem, žurnāliem un interneta. Darba gaitā secināts, ka iespraudumus ir grūti šķirt pēc to nozīmes, jo lielākoties nozīmes pārklājas.
Atslēgas vārdi: iespraudumi, plašsaziņas līdzekļi, semantika, publicistikas valoda, evidencialitāte, teksta iezīmētāji The Bachelor paper „Semantics of Insertions in Mass Media Texts” is a research about the meanings of insertions in mass media texts, relating term ‘insertion’ also to intercalations and explanatory word groups, which traditionally are separated from insertions. In order to establish how insertions are overall linked with the language of mass media, the main functions and characteristic features of publicist style are studied theoretically. Meanings of insertions are analyzed both in the sentence-level and in the text-level; they are illustrated with examples, which are mainly excerpted from newspapers, magazines and the Internet. The results show that it is difficult to separate insertions by their meaning, because in most cases their meanings are overlaying.
Keywords: insertions, mass media, semantics, publicist style, evidentiality, discourse markers