Latvijas tēls Jautro un atjautīgo kluba spēlēs
Author
Ponomarjova, Jūlija
Co-author
Latvijas Universitāte. Sociālo zinātņu fakultāte
Advisor
Bela, Baiba
Date
2009Metadata
Show full item recordAbstract
Darbs iepazīstina ar humora teorētiskās un empīriskās analīzes mēģinājumu. Darba mērķis ir noskaidrot, kā Latvija tiek reprezentēta Jautro un atjautīgo kluba spēlēs un kāds Latvijas tēls tiek veidots caur tā humoru. Teorētiski darbā tiek pievērsta uzmanība tam, kā humors tiek skatīts dažādās zinātnēs. Socioloģiski ir aplūkotas humora sociālās funkcijas – humors kā sabiedrības regulators, humors kā politiskās socializācijas aģents, humors kā grupas identifikācijas līdzeklis.
Pētījuma gaitā savāktie dati ir joki un dziesmas par Latviju, kādi bija skanējuši uz Jautro un atjautīgo kluba festivāla skatuves. Lai iegūtu nepieciešamos datus tika izmantota mediju kontentanalīze.
Pētījuma rezultāti liecina, ka kopumā humors ir sociāli determinēts un jokus par Latviju lielā mērā nosaka tas fakts, ka festivāls notiek Jūrmalā. Humors kalpo kā reaģētājs uz aktuāliem notikumiem – tie notikumi, kuri šķiet svarīgi, uzreiz tiek apspēlēti uz skatuves. Rezultāti arī parāda, ka humorā ir svarīgi jokot par vispārzināmām lietām un notikumiem, lai humors tiktu saprasts un uztverts no skatītāju puses. Tāpēc Jautro un atjautīgo kluba dalībnieki neiedziļinās Latvijas kulturālās un sociālās vides izpētē, bet joko par populārām un vispārzināmām lietām. Tas lielā mērā arī nosaka to, ka Latvijas tēls tiek veidots pavirši un virspusēji, vairāk pievēršoties kādām neveiksmēm vai politiski saspringtam tēmām.
Pētījuma gaitā tika secināts, ka humoru nevajadzētu aplūkot vienas teorijas ietvaros, ir jāmēģina saskatīt vairākas humora un tā funkciju dimensijas. This research acquaints with the attempt of the humour theoretical and empiric analysis. The research purpose is to find out, as Latvia represented in a cheerful and smart club games and what kind of Latvia’s image is formed through his humour. The humour social functions are sociological examined - humour as a public regulator, humour as an agent of the political socialization, humour as a group authentication mean.
In research motion the collected data are jokes and songs about Latvia, which had sounded on cheerful and smart club festival stages. The necessary data was collected by using media content analysis.
Research results testify, that humour are social caused and jokes about Latvia is popular there, because festival takes place in Jurmala. A humour reacts on actual events, on those events, which seems important. Results show also, that it is important for humour to joke about well-known events, for making humour clear for spectators. Therefore cheerful and smart club does not go deep into research of the social and cultural party of Latvia, and jokes on popular themes. It causes that fact, that the image of Latvia is created superficially. Research shows that it is impossible to estimate humour through a prism of one theory. It is necessary to try to consider humour from the different parties, paying attention to its social functions.