• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • B --- Bij. Sociālo zinātņu fakultātes noslēguma darbi / Faculty of Social Sciences - Graduate works
  • Bakalaura un maģistra darbi (SZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • B --- Bij. Sociālo zinātņu fakultātes noslēguma darbi / Faculty of Social Sciences - Graduate works
  • Bakalaura un maģistra darbi (SZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Varoņa arhetipa izmantojuma efektivitāte reklāmās: Tele2 "supervaroņu" analīze

Thumbnail
View/Open
309-18544-Rostovska_Alina_ar07047.pdf (701.7Kb)
Author
Rostovska, Alina
Co-author
Latvijas Universitāte. Sociālo zinātņu fakultāte
Advisor
Baranovska, Līga
Date
2011
Metadata
Show full item record
Abstract
Bakalaura darba „Varoņa arhetipa izmantojuma efektivitāte reklāmās: Tele2 Supervaroņu kampaņas analīze” ir pētījums, kura mērķis ir noskaidrot, vai izvēlētais Varoņa arhetipa pielietojums Tele2 Supervaroņu reklāmas kampaņā bija efektīvs, izpētot un izanalizējot supervaroņu tēlus, kādus efektus tie ir atstājuši uz auditoriju un auditorijas attieksmi pret tiem. Darba teorētiskajā daļā tiek apskatīta teorija par reklāmas jēdzienu, tās elementiem, K.Šenona un V.Vīvera komunikācijas modeli, auditorijas uztveri, K. G. Junga arhetipa jēdzienu, K. Pīrsones arhetipu klasifikāciju un arhetipu pielietojumu reklāmā. Darba pētnieciskajā daļā tiek aplūkota Supervaroņu kampaņa un tajā izmantotie tēli, kā arī ar fokusa grupas diskusijām un anketēšanu tiek iegūti dati un tie tiek izanalizēti. Darba gaitā tiek realizēti izvirzītie darba uzdevumi, kā arī sasniegts darba mērķis un secināts, ka mērķauditorija tikai daļēji saprata Supervaroņu kampaņas ziņojumu tēlu kontekstā, līdz ar to Varoņa arhetips neradīja maksimālu efektu uz mērķauditoriju. Atslēgvārdi: reklāmas tēls, arhetips, varoņa arhetips, Tele2, Supervaroņu kampaņa, Šenona un Vīvera komunikācijas modelis.
 
The Diploma paper “The effectiveness of the use of hero archetype in adverts: the analysis of superheroes of Tele2” is a research paper with the aim to ascertain if the usage of the archetype of heroes in Tele2 advertising campaign Superheroes was effective. This is done by researching the characters of the heroes and the attitude of the audience. In the theoretical part of this paper, the author covers the theory of the concept of advertising, the basic principles of the production of an advertisement, advertising as a communication process, the Shannon–Weaver model of communication, archetypes and its usage in advertising. In the research part of this paper, the author gives an insight into the advertising campaign Superheroes and analyses the opinions of the audience towards the characters of the Superheroes advertising campaign, by using focus group discussions and a target audience survey. The author has completed all the defined tasks and reached the aim of this Diploma paper, concluding that the archetype of heroes in Tele2 advertising campaign Superheroes was not effective because the message sent byTele2 has not been fully interpreted by its target audience. Key words: advertising, Shannon–Weaver model of communication, archetypes in advertising, the archetype of heroes, Superheroes, Tele2.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/16661
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (SZF) / Bachelor's and Master's theses [4652]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV