• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • B --- Bij. Sociālo zinātņu fakultātes noslēguma darbi / Faculty of Social Sciences - Graduate works
  • Bakalaura un maģistra darbi (SZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • B --- Bij. Sociālo zinātņu fakultātes noslēguma darbi / Faculty of Social Sciences - Graduate works
  • Bakalaura un maģistra darbi (SZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Žurnālā "Cosmopolitan" reprezentētā sieviešu tēla ietekme uz auditorijas priekšstatiem par sieviešu dzimtes identitāti (2006–2011)

Thumbnail
View/Open
309-22185-Ozola_Ieva_io09015.pdf (2.055Mb)
Author
Ozola, Ieva
Co-author
Latvijas Universitāte. Sociālo zinātņu fakultāte
Advisor
Zitmane, Marita
Date
2012
Metadata
Show full item record
Abstract
Bakalaura darbā „Žurnālā "Cosmopolitan" reprezentētā sieviešu tēla ietekme uz auditorijas priekšstatiem par sieviešu dzimtes identitāti (2006–2011)” tika pētīts tas, kā žurnālā „Cosmopolitan” tiek konstruēts sieviešu tēls. Autore darba sākumā izvirzīja mērķi noskaidro, vai un kā žurnāla "Cosmopolitan" saturs ietekmē lasītāju izpratni par sieviešu dzimtes identitāti, un, kā viņas uztver žurnāla saturu. Darbā izvirzītas vairākas hipotēzes: 1.mediju saturs ir mākslīgi konstruēts, un tajā attēlotās sievietes parādītas idealizētas, tādēļ lasītājas apzināti vai neapzināti ietekmējas no mediju veidotajiem skaistuma standartiem; 2.idealizētas sievietes lasītāju zemapziņā rada neapmierinātību ar savu izskatu, jo tādi standarti ir vai nu neiespējami, vai grūti sasniedzami; Bakalaura darbā ir trīs daļas. Teorētiskajā daļā ir atrodama informācija par dzimtes identitāti un masu mediju ietekmi uz to. Otrajā darba daļā ir aprakstītas pētījumā izmantotās pētniecības metodes – kontentanalīze, diskursa analīze, kvalitatīvās intervijas un silueta studijas. Empīriskajā daļā tiek analizēti iegūtie pētījumu rezultāti. Atslēgas vārdi: žurnāli, dzimtes identitāte, diskursa analīze, kontentanalīze, intervija.
 
Bachelor thesis „The represented image of women in "Cosmopolitan" magazine and it’s impact on the audience's notions of female gender identity (2006–2011)” researched how are being constructed women image in “Cosmopolitan” magazine. The author set a target to establish whether “Cosmopolitan” magazine content influences reader’s perception of female gender identity, and how they perceive the content which is offered to them by the magazine. The author at the beginning of this work made a number of hypotheses: 1.The content of mass media is artificially constructed and the represented images of women are idealized and consciously or unconsciously adopted by the readers. 2.Mass media standards of ideal women are either impossible or very difficult to reach for average women, so this ideal women image creates dissatisfaction with their appearance. Bachelor thesis consists of three main sections. First section summarizes theoretical information about gender identity and mass media influence on it. The second section of the thesis describes research methodology – content analysis, discourse analysis, qualitative interviews and silhouette studies. The third section is empirical part, where you can find analysis of the data which were collected through research methods. Key words: magazines, gender identity, discourse analysis, content analysis, interview.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/16687
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (SZF) / Bachelor's and Master's theses [4652]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV