• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • B --- Bij. Sociālo zinātņu fakultātes noslēguma darbi / Faculty of Social Sciences - Graduate works
  • Bakalaura un maģistra darbi (SZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • B --- Bij. Sociālo zinātņu fakultātes noslēguma darbi / Faculty of Social Sciences - Graduate works
  • Bakalaura un maģistra darbi (SZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Apziņas un psihes dramatizējums Ingmara Bergmana filmās "Through a Glass Darkly", "The Silence", "Persona"

Thumbnail
View/Open
309-22626-Pirvite_Linda_lp09099.pdf (543.2Kb)
Author
Pirvite, Linda
Co-author
Latvijas Universitāte. Sociālo zinātņu fakultāte
Advisor
Freibergs, Viktors
Date
2012
Metadata
Show full item record
Abstract
Bakalaura darba tēma ir „Apziņas un psihes dramatizējums Ingmara Bergmana filmās "Through a Glass Darkly", "The Silence", "Persona"”. Pētījuma mērķis ir noskaidrot, kādus vizuālos paņēmienus un kino valodas elementus režisors Ingmars Bergmans izmanto savās filmās, lai atainotu tēlu apziņu un psihi. Teorētiskajā daļā tiek apskatīta kino poētika, tās pētniecības paņēmieni un galvenie kino valodas elementi, kā arī Ingmara Bergmana kino māksla. Pētījums satur naratīva un tēlu iztirzājumu, izvēlēto filmu semiotisko analīzi un daļēji strukturēto interviju analīzi. Pētījuma secinājumi apkopo būtiskākos vizuālos izteiksmes līdzekļus un kinematogrāfiskās zīmes, kuras savās filmās izmanto Ingmars Bergmans, lai atainotu tēlu iekšējo pasauli.
 
The theme of the bachelor thesis is "Dramatization of consciousness in Ingmar Bergman's films "Through a Glass Darkly", "The Silence", "Persona"". The aim of the thesis is to determine the visual technique and elements of cinematic language that are used by Ingmar Bergman in his films to portray the consciousness and psyche. The theoretical part examines methods of resaearch that are used to study poetics of cinema, major elements of cinematic language and film art of Ingmar Bergman. A research contains the examination of narrative and characters, semiotic analyses of the chosen films, which is based on concepts of poetics of cinema, and analysis of semi-structured interviews. The study summarizes the main visual means of expression and cinematic characters that are used in Ingmar Bergman’s films to portray the inner world.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/16693
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (SZF) / Bachelor's and Master's theses [4652]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV