Fotogrāfija kā radošs un efektīvs indivīdu komunikācijas veids mūsdienu sabiedrībā
Author
Lauziniece, Laura
Co-author
Latvijas Universitāte. Sociālo zinātņu fakultāte
Advisor
Bela, Baiba
Date
2009Metadata
Show full item recordAbstract
Fotogrāfijas nozīme pēdējo gadu un gadsimtu laikā ir krasi mainījusies, mūsdienās bieži vien tiek fotografēts gandrīz viss un konkrētu indivīdu pieredzē iemūžinātais materiāls nekavējoties tiek ievietots internetā, savukārt citi indivīdi to apskata, vērtē un komentē. Pēdējo gadu laikā ļoti populāra kļuvusi tāda parādība kā fotoblogs.
Tādēļ izvirzītais darba mērķis ir izpētīt mūsdienu sabiedrībā dzīvojoša indivīda praksi izmantot fotogrāfiju kā komunikācijas līdzekli, kā arī noskaidrot un analizēt galvenās tendences fotogrāfijas kā komunikācijas līdzekļa izmantojumā.
Lai saprastu mūsdienu pasaulē dzīvojoša indivīda aizraušanos ar fotogrāfiju, tika izvirzīti sekojoši pētījuma jautājumi: 1. Kādā veidā indivīds veido un realizē fotogrāfiju kā komunikācijas līdzekli? 2. Interneta vidē arvien vairāk parādās domubiedru grupas un blogi, kur cilvēki sevi izpauž caur fotogrāfiju; Vai fotogrāfija ir radošs un efektīvs komunikācijas līdzeklis, vai tomēr nav?
Darbu veido ievads, trīs daļas, secinājumi, izmantotās literatūras saraksts un četri pielikumi. Pirmajā daļā tiek aplūkota fotogrāfijas loma un tās sociālais lietojums, realitātes un fotogrāfijas attiecības, fotogrāfija kā vēstījuma un komunikācijas līdzeklis, fotobloga un fotogrāfiju ievietošanas internetā apraksts. Otrā daļa veltīta pētījumā izmantotās metodoloģijas aprakstam, savukārt trešajā daļā tiek veikta pētījuma datu analīze un interpretācija.
Tika veikta triju fotoblogu analīze portālā fotOblog.lv, kā arī divas daļēji strukturētas, padziļinātas intervijas ar apskatīto fotoblogu autoriem. Tika analizētas apskatīto blogeru aktivitātes un radošās izpausmes veids, kas ļāva pievērst uzmanību tām nozīmēm, ko komunicē fotogrāfijas Visi respondenti pēdējo sešu mēnešu vai gada periodā regulāri ievieto savas fotogrāfijas fotoblogā, pauž savu viedokli, rakstot komentārus, kā arī ļauj citiem diskutēt par ievietotajām fotogrāfijām. Kopā analizētas 283 fotogrāfijas un to komentāri.
Kopumā secināts, ka fotogrāfija spēj paust datus, kas paplašina indivīdu sociālo procesu saprašanu, ar fotogrāfijas palīdzību tiek pozicionēta autora vai skatītāja sociālā nostāja, kultūra un gaume, veikta sociālā mijiedarbība, kā arī, pateicoties fotogrāfijai, indivīdiem paplašinās draugu un paziņu loks. Secināts arī, ka fotogrāfija ir gan radošs, gan arī
efektīvs komunikācijas veids. The importance of photography has sharply changed in recent years and centuries, nowadays very often pictures are taken of almost everything and some individuals put this material in internet directly, but some examine, evaluate and comment it. In recent years very popular has become such concept as photoblog.
Therefore, the aim of the work is to investigate practice of individual of today’s society to use photography as means of communication, as well as to clarify and analyze main tendencies of photography as means of communication.
To understand today’s society individual’s rave of photography, there were brought forward the following questions of investigation:
1.How the individual makes and realizes photography as means of communication?
2. More often there are appearing blogs and groups in the internet where people express themselves through photography. Is photography creative and effective means of communication or not?
The work consists of three chapters, conclusions, bibliography and four attachments. The first chapter deals with the role of photography and its social use, the relationship of photography and reality, photography as means of message and communication and description of photoblog and placing photos in the internet. The second chapter consists of description of methodology used in research; the third chapter is devoted to analysis and interpretation of collected data.
There were analyzed three photoblogs in portal fotOblog.lv, as well as organized two partly structured, extended interviews with the authors of examined photoblogs. The author analyzed activities and ways of creativity’s expression of examined blogers that allowed attracting the attention to those meanings that are communicated through photography. All respondents regularly place their photos in photoblogs, express their opinion by writing commentaries, as well as allow others to evaluate and comment their photos. All in all there were analyzed 283 photos and their comments.
It was concluded that photography can express information that helps individuals to widen the understanding of social processes, with the help of photography the author expresses his or viewer’s social attitude, culture and taste; photography carries out social interaction, as well as helps the individual to get new friends and acquaintances. It was concluded that photography is creative and effective form of communication.