Vērtīborientācijas veidošanās vecākajā pirmsskolas periodā
Author
Grīnberga, Gita
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Stašāne, Sandra
Date
2008Metadata
Show full item recordAbstract
Darba nosaukums: Vērtīborientācijas veidošanās vecākajā pirmsskolas periodā.
Darba autors: Gita Grīnberga, zinātniskā darba vadītāja: Dr. paed. prof. Sandra Stašāne.
Darbs sastāv no teorētiskās un praktiskās daļas, nobeiguma, pielikumiem. Darbā izmantoti 39 literatūras avoti.
Pētījuma teorētiski pētnieciskajā daļā konstatēts, ka personību nosaka tās vērtību sistēma, kas rāda, kāda ir vērtību prioritāte. Pozitīvu vērtību apguve bērnā nevar notikt bez atbilstošas, vecumam piemērotas, garīgās aktivitātes un bez mērķtiecīgām pieaugušo rūpēm.
Pētāmo grupu veido 19 bērni, no tiem deviņi ir piecgadīgi un desmit – sešgadīgi.
Pētījumā izmantotas šādas metodes: novērošana, anketēšana vecākiem, anketēšana skolotājiem, ekspertu metode, bērnu individuālo izpētes karšu analīze, bērnu pašvērtējums pēc Dembo – Rubinšteina metodikas, intervija bērniem.
Izvirzīta hipotēze: 5 līdz 7 gadus vecu bērnu vērtīborientācijas sekmīga attīstība veidojas tad, ja vecāki, pedagogi un citi bērnam nozīmīgi cilvēki zina bērna attīstības vajadzības un respektē bērnu kā vērtību; bērna personības attīstībai tiek radīta pozitīva emocionālā saskarsme un vide. Pētījuma praktiskajā daļā secināts, ka hipotēze apstiprinājusies daļēji.
Nobeigumā plašāki secinājumi un paustas idejas iespējamai pētījuma turpināšanai.
Atslēgvārdi: vērtīborientācija, mācību process pirmsskolā, pašapziņa, pašvērtējums, bērna personības attīstība. Research name: Development of values orientation in the period of older preschool.
Research author: Gita Grinberga. Treatise leader: Dr. paed. prof. Sandra Stašāne.
This research consists of theory, practical part, conclusion and appendix.
39 literature sources are used in this research.
This research has part of theory were recognized that personality defines its system of value that indicates what is priority of value. This system develops from the influence of environment, upbringing, social circumstances as well as free will of person. It is individual orientation to important or less important values. The positive value aquisition can't be occur without appropriate, age suitable, mental activities and without adult care.
There are 19 children in the research group. Nine of them are 5 years old and ten - 6 years old.
The methods that are used in this research: observation, parental survey, teacher survey, expert method, analyze of research cards of children, self-appraisal of children by the methodology of Dembo - Rubinshtein and children interview.
State of hypothesis: development of values orientation for 5 to 7 years old children is effective if the parents, teachers and other important persons for child knows the development needs of child and respects the child as a value. In this case there are positive emotional communication and environment for the development of the value of the child. In the practical part of research recognized that state of hypothesis is partly true.
At the end of this research there are wider conclusions and ideas for the further research.
Keywords: values orientation, process of teaching at preschool, self-confidence, self-esteem, development of personality of the child.