Pašvaldību loma Romu izglītības veicināšanā
Author
Leite, Ieva
Co-author
Latvijas Universitāte. Ekonomikas un vadības fakultāte
Advisor
Vanags, Edvīns
Date
2009Metadata
Show full item recordAbstract
Maģistra darba autore: Ieva Leite
Pašvaldību loma romu izglītības veicināšanā.
Maģistra darba vadītājs: Edvīns Vanags
Darba apjoms 70 lpp., 49 bibliogrāfiskie nosaukumi, 4 tabulas, 4 pielikumi.
Pētījuma mērķis: romu izglītības ieguves iespējas Latvijas pašvaldībās.
Pētījuma problēma: romiem ir grūtības izglītības ieguvē, ko rada sabiedrībā valdošie stereotipi, romu dzīves veids, vērtīborientācija un sociālā atstumtība Latvijas sabiedrībā; savukārt pašvaldību atbalsts veicina izglītības ieguvi visu vecumu romiem.
Pētījuma objekts ir romu tautības cilvēki, pieaugušie un bērni.
Pētījuma priekšmets – pašvaldību loma romu izglītības veicināšanā.
Pētījums sastāv no sešām nodaļām un apakšnodaļām.
Pētījuma teorētiskajā daļā atklāti un analizēti romu kā etniskas minoritātes teorētiskie aspekti socioloģijas skatījumā – aplūkota romu tautas attīstība vēsturiskajā kontekstā, analizēta romu mentalitāte, dzīves veids, kultūras īpatnības, vērtību sistēma un pasaules uzskats, kā arī apzināti cēloņi, kas vēsturiski bijuši par šķērsli romu izglītības ieguvē, izmantojot zinātnieku G. Asouline, S. Lewis, A. Barnard, I. Apines, P. Krupņikova, S. Dukātes, P. Laķa, pētījumus. Tika sniegts ieskats romu sociāldemogrāfiskajā situācijā Latvijā, atklāts romu etniskās minoritātes statuss un integrācijas problēmas Latvijas sabiedrībā. Tika raksturota romu tautas situācija izglītībā; analizētas romu izglītības ieguves problēmas Latvijā: noteikta izglītības vieta romu vērtīborientācijā, Latvijas sabiedrībā valdošie stereotipi par romu izglītību, kā arī noteikta Latvijas pašvaldību loma romu izglītības veicināšanā: analizēti normatīvie akti, analizētas pašvaldību funkcijas, iespējas, sasniegumi un neveiksmes romu izglītības veicināšanā.
Pētījuma praktiskajā daļā tika veikts pētījums par romu izglītības ieguves iespējām pašvaldībās. Pētījumā tika apkopoti un salīdzināti ekspertu – pašvaldību darbinieku– viedokļi par romu izglītošanas nepieciešamību un izglītības iespējām pašvaldībās, un romu uzskati par savu tālākizglītību un viņu bērnu izglītību; tika noteikts kopīgais un atšķirīgais sabiedrības un romu uzskatos par izglītības nepieciešamību un ieguves iespējām. Autore, balstoties uz veikto pētījumu un iegūto informāciju, piedāvā priekšlikumus romu izglītības veicināšanā Latvijas pašvaldībās. In the theory party of this research the gypsies have been analyzed as the ethnic minorities within sociological view – the development of gipsy’s nation within historical contexts, analyzed gipsy’s mentality, their living style, cultural differences, their value system and their world vision, as well as the causes which have been the obstacles towards their education, using research from the following scientist: G. Asouline, S. Lewis, A. Barnard, I. Apine, P. Krupņikovs, S. Dukātes, P. Laķis. In this research there was given view about gipsy’s social demographical situation in Latvia, discovered the gypsies as a minority and their integration problems in Latvia. In this research, there was also described the gypsy nation’s educational situation, analyzed their problem receiving education in Latvia, presented the place in their place of values, education stereotypes in Latvia towards gypsies, as well as defined the role of Latvian councils towards promoting the education, analyzed their minimal standards and legal functions, opportunities, achievements and unsuccessfulness towards gypsies educational promotion.
In the practical part of this research, research was done within councils about the educational opportunities for gypsies. In this research there were gathered and compared opinions from the experts – the council workers- about the necessity for education for gypsies’, and the education opportunities within these councils, and the gypsies’ opinions about their further education for them and their children. There were defined the common and different opinions about the necessity for gypsies education and the education possibilities. The author, based on the research and the gathered information, is presenting suggestions how to promote the gypsies’ education within Latvian councils.