Ekomarķētu produktu patēriņa sistēmas attīstība Latvijā
Author
Blauberga, Liene
Co-author
Latvijas Universitāte. Ekonomikas un vadības fakultāte
Advisor
Bendere, Rūta
Date
2009Metadata
Show full item recordAbstract
Maģistra darbā „Ekomarķētu produktu patēriņa sistēmas attīstība Latvijā” autore ir pētījusi esošo ekomarķēšanas sistēmas vidi Latvijā. Videi draudzīgs jeb atbildīgs patēriņš, kurā kā svarīga komponente ir ekomarķētu produktu izvēle, ietekmē iedzīvotāju dzīves kvalitāti, vides veselību un apkārtējo vidi.
Maģistra darba problēmlauka izvēle saistīta ar mērķgrupu komunikācijas trūkumiem un sabiedrības nepietiekamo vides apziņu un izpratni par patēriņa ietekmi uz vidi kopumā, tai skaitā tās ilgtspējīgu attīstību.
Tā kā maģistra darba tēma ir plaša, pētījuma lauks tika norobežots, uzmanību vēršot uz konkrētiem vides sektoriem– ekomarķētu preču un videi draudzīga patēriņa patērētāju ikdienas rīcībām, ekomarķēšanas sistēmas trūkumiem valsts un uzņēmējdarbības vides starpā un mērķgrupu komunikācijas pilnveidošanu, ka arī dažādu vides pārvaldības instrumentu pielietojumu ekomarķēšanas sistēmā.
Maģistra darba ietvaros, veicot literatūras avotu studijas un socioloģisko pētījumu, dažādu mērķgrupu pārstāvju intervēšanu, iedzīvotāju- patērētāju aptauju, noskaidrota mērķgrupu loma ekomarķēšanas sistēmā, identificēta galvenā ekomarķēšanas sistēmas problēma – vides izglītības trūkums publiskajā telpā.
Apkopojot un analizējot maģistra darba pētījuma rezultātā iegūto informāciju, sniegti starprezultāti - secinājumi, izstrādātas vadlīnijas un priekšlikumi ekomarķētu produktu patēriņa sistēmas attīstībai Latvijā, kurus var pielietot ilgtspējīgas attīstības procesu plānošanai un realizēšanai.
Darba rezultātus var izmantot kā pamatu detalizētākas un padziļinātākas izpētes veikšanai sadzīves vides pārvaldībā atsevišķos vides sektoros.
Pētījuma apjoms ir 98 lapas, darbā ietverti 17 attēli un 12 tabulas. In this paper “Ecolabelled product consumption system development in Latvia” author researched the environment for ecolabelling system in Latvia. Environment friendly or responsible consumption where choosing ecolabelled products is an essential component, effects the life quality of inhabitants, health of environment and environment in general.
This issue is connected with the lack of communication with target groups and insufficient public sense of environment and understanding the effect of consumption on environment including sustainable development.
Because of the wide theme of this master work, the research field was limited and focused on specific environment sectors – ecolabelled product and environment-friendly actions, the deficiencies in government and business ecolabelling systems, improving communication with target groups and use of different environment management tools in ecolabelling system.
The main problem in ecolabelling system – lack of environment education was identified within the framework of this paper by studying literature, interviewing different target group members and doing an inhabitant – consumer poll.
Summarizing and analyzing the information from the research, conclusions and suggestions for improving the development of ecolabelling system in Latvia were made. These proposals can be used in planning the processes of sustainable development and fulfilling them.
The results can be used for further research in social life management in different environment sectors.
Amount of research is 98 pages, 17 figures and 12 tables.