• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Idiomu lietojums biznesa rakstos par komercdarbību

Thumbnail
View/Open
306-35115-Pertaja_Jana_JP09037.pdf (890.1Kb)
Author
Pertaja, Jana
Co-author
Latvijas Universitāte. Humanitāro zinātņu fakultāte
Advisor
Sokolova, Irina
Date
2014
Metadata
Show full item record
Abstract
Šī bakalaura darba tēma ir idiomu lietojums biznesa rakstos par komercdarbību. Pētījuma mērķis ir izpētīt idiomu lietojumu un dzīvnieku idiomu īpatnības laikrakstu 'The Economist' un 'Ivestors Business Daily' virsrakstos, kuru tēma ir saistīta ar komercdarbību. Šajā pētījumā dzīvnieku idiomas analizētas pēc to struktūras, ievietošanas teikumā un teikuma veida, kurā tie parādās. Šī diplomdarba autors ir izmantojis idiomu klasifikāciju pēc Seidl un McMordie, pamatojoties uz sintakses līmeni, īpašu uzmanību pievēršot runas daļām, un Verspoor un Sauter teoriju, kura tiek balstīta uz teikuma veida analīzi. Pēc apkopoto rakstu diskursa analīzes tika secināts, ka idiomas ir bieži izmantotas laikrakstu rakstu virsrakstos par komercdarbību. Visbiežāk sastopamais dzīvnieku idiomas veids izvēlētajos virsrakstos ir lietvārda frāze.
 
The present Bachelor thesis examines the use of idioms in business articles. The goal of this research is to study the use of idioms, focusing on the peculiarities of using animal idioms in the headings of ‘The Economist’ and the ‘Investor’s Business Daily’ business articles. In this paper the idioms are analyzed according to their structure, placement in the sentence and sentence type in which they appear. The author applied this idiom classification by Seidl and McMordie (1978) based on the syntactic level, with a special focus on the parts of speech and Verspoor and Sauter’s (2000) theory based on sentence type analysis. The most frequent type of animal idiom in the selected business headings was noun phrase animal idiom. The most common place of animal idiom in the heading of business articles is the end of declarative sentence. The interpretation of the processed data led to the conclusion that animal idioms are widely used in the headings of business articles.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/18180
Collections
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses [6055]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV