• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vidusskolēnu mutvārdu precizitātes veicināšana

Thumbnail
View/Open
306-36761-Nikolajeva_Marija_Sino010018.pdf (2.769Mb)
Author
Nikolajeva, Marija
Co-author
Latvijas Universitāte. Moderno valodu fakultāte
Advisor
Ozoliņa, Solveiga
Date
2008
Metadata
Show full item record
Abstract
Diplomdarbā apskatīta apzināšanās veicinošo vingrinājumu un kļūdu labošanas paņēmienu loma, veicinot vidusskolēnu mutvārdu precizitāti. Darbības pētījumā tika atklāts, ka neraugoties uz to, ka mutvārdu precizitāte nav uzlabojusies visos spontānās saskarsmes gadījumos, skolēni ir iemācījušies kontrolēt savu runu. Viņu runa ir kļuvusi precīzāka un pareizāka uzdevumu, kas ir virzīti uz mutvārdu precizitātes veicināšanu, pildīšanas rezultātā. Viens no svarīgākajiem pētījuma atklājumiem ir tas, ka, ja visi skaidrojumi un kļūdu labošana noved pie skolēna iekšējās valodas pārveidošanās, skolēns apgūst patstāvību mācīšanās procesā. Skolēnu individuālā atbildība par viņu mācīšanās iznākumu palielinās, kad viņi apzinās, ka gramatiskajai kompetencei ir izšķiroša loma efektīvā saziņā. Atslēgvārdi: mutvārdu precizitāte, apzināšanās veicinošie vingrinājumi, kļūdu labošanas paņēmieni, savas runas kontrole, patstāvība mācīšanās procesā, darbības pētījums.
 
The present diploma paper discusses the role of consciousness-raising activities and corrective techniques in developing the secondary school learners’ spoken accuracy. The action research has revealed that although accuracy itself has not improved in all cases of spontaneous communication, the students have learnt to monitor their own output. Their speech has become more correct as a result of performing accuracy tasks. One of the important findings of the research is that if all explanation and correction initiates the restructuring of the learner’s interlanguage, the learner becomes more independent. The learners’ individual responsibility for their own learning increases when they are aware of the grammatical competence being crucial for effective communication. Keywords: spoken accuracy, consciousness-raising activities, the techniques of error correction, self-monitoring, learner independence, action research
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/18194
Collections
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses [6055]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV