• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Intertekstualitāte, parodija un vizualitāte postmodernajā bērnu literatūrā

Thumbnail
View/Open
306-43642-Platpire_Dita_dp06011.pdf (4.391Mb)
Author
Platpīre, Dita
Co-author
Latvijas Universitāte. Humanitāro zinātņu fakultāte
Advisor
Novikova, Irina
Date
2014
Metadata
Show full item record
Abstract
Šis maģistra darbs ir veltīts, lai izpētītu veidus, kā postmodernajām bilžu grāmatām ir izdevies gan izaicināt tradicionālo bērnu literatūru ar tādām metafikcijas iezīmēm kā intertekstualitāte, parodija un teksta „iziešana no rāmjiem”, tajā pašā laikā piedāvājot rotaļīgu un interaktīvu lasīšanas pieredzi. Šī darba rakstīšanas iemesls ir pieaugošā mūsdienu pasaules, tajā skaitā Interneta, televīzijas un masu mediju ietekme uz bērnu literatūru, kā arī bilžu grāmatu unikālās īpašības, kas ļāvušas tām noturēt lasītāju interesi pat mūsu globalizētajā sabiedrībā. Postmodernisms ir izveidojis un pārveidojis bērnu literatūru, radot jaunu grāmatu veidu – postmodernās bērnu bilžu grāmatas. Bilžu grāmatas ir unikāla bērnu literatūras daļa, kas sevī ietver divas izteiksmes formas – vārdus un bildes, radot kopēju sinerģiju, kas nav raksturīga nevienam citam daiļliteratūras veidam. Atslēgas vārdi: postmodernās bilžu grāmatas, metafikcija, intertekstualitāte, parodija.
 
This Thesis is devoted to exploring the ways into which postmodern children’s picturebooks have managed to challenge the conventional children’s texts through such metafictive devices as intertextuality, parody and frame–breaking, at the same time providing a playful and interactive reading experience. The reason for writing the present Thesis is the increasing influence of contemporary world, including the Internet, television and mass media, on children’s literature, and the unique character of picturebooks that have managed to retain readers’ interest in our globalised society. Postmodernism has shaped and reshaped the children’s literature, creating a new type of books, the postmodern picturebooks. Picturebooks are a unique area of children’s literature, combining two forms of representation – words and images, creating a synergy that is not characteristic to any other type of fiction. Key words: postmodern picturebooks, metafiction, intertextuality, parody.  
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/18265
Collections
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses [6055]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV