Stacionārās vides psihosociālie aspekti ar tuberkulozi slimu bērnu aprūpē
Author
Lapiņa, Vita
Co-author
Latvijas Universitāte. Medicīnas fakultāte
Advisor
Raiska, Dita
Date
2014Metadata
Show full item recordAbstract
Bakalaura darba tēma - „Stacionārās vides psihosociālie aspekti ar tuberkulozi slimu bērnu aprūpē.”
Tēmas aktualitāte izriet no tā, ka pacientu aprūpes personāls ikdienā, aprūpējot ar tuberkulozi slimus bērnus, ir pakļauti psihosociāliem riska faktoriem. Svarīgi ir panākt pozitīvas izmaiņas māsu darba vidē. Stacionārajā aprūpes vidē fiziskie, psihosociālie, speciālās un vispārējās pacientu aprūpes aspekti atrodas nepārtrauktā savstarpējā mijiedarbībā, tie nozīmīgi ietekmē saskarsmes procesu un pacientu aprūpes kvalitāti.
Pētījuma mērķis ir noskaidrot māsu psihosociālos aspektus stacionārajā vidē ar tuberkulozi slimu bērnu aprūpē.
Pētījumā izmantota kvalitatīvā pētniecības metode, pētījuma instruments – intervija.
Atsaucoties uz literatūras avotiem un pētījumiem, atspoguļots stacionārās vides raksturojums - analizēta sociālo un psiholoģisko faktoru mijiedarbība, akcentēti veselības aprūpes personāla darba vides riska faktori. Aplūkotas ar tuberkulozi slimu bērnu aprūpes īpatnības. Studēta Kolistas Rojas piemērošanās teorija, tās pielietojums stacionārajā vidē, bērnu aprūpē. Konstatēts, ka māsas profesionālā kompetence nodrošina pacientam individuālu, efektīvu, visaptverošu aprūpi un komfortu.
Aptaujātas divpadsmit māsas, kuras ikdienā stacionārā aprūpē ar tuberkulozi slimojošus bērnus.
Pētījuma ietvaros tika noskaidrots, ka nozīmīgākie stacionārās vides psihosociālie faktori bērnu tuberkulozes aprūpē ir stress - biežāk saistīts ar emocionālu vardarbību, liels aprūpējamo pacientu skaits uz vienu māsu, nepietiekamas zināšanas un profesionāļu atbalsts, saskaroties ar bērnu vecuma īpatnībām un psiholoģiskām problēmām.
Pētījumā izmantoti 31 literatūras avots.
Atslēgvārdi – psihosociālie vides aspekti, tuberkuloze, bērns, māsas kompetence, stacionārā vide, pacientu aprūpe. The theme of bachelor’s work: Psychosocial Aspects of Nurses in the Work Environment with Children Diseased with Tuberculosis.
The actuality of the theme arises from the factor that medical staff in daily care with children diagnosed with tuberculosis are subdued to psychosocial risk.
It is important to achieve positive changes in nurses work environment at the hospital, where nurses are non-stop facing mutual interaction with physical, psychosocial, special and common aspects of patients medical care, so they significanty affect the process of communication with a patient and his medical care effectiveness and quality.
The purpose of this research is to clear out how the psychosocial aspects in hospital environment influence the nurses work with children diseased with tuberculosis.
During the research the qualitative investigation method was used, the instrument of investigastion – interviews.
With references to informative literature sources and previous investigations of the problem the hospital environment profile is characterized – the interaction of social and psychological factors are analysed; the staff’s work risk factors of medical care in hospital environment are emphasized; specific charater of medical care with children diseased with tuberculosis are studied; the adaptation theory by Kolista Roja and its use into practice with children medical care in hospital environment is studied. It is established that the professional competence secures an individual, effective, all-round medical care and comfort.
Twelve nurses who everyday are working with children diseased with tuberculosis are interviewed.
During the research it was found out that one of the most important psychosocial factor of nurses work in hospital environment is stress – often coused by psychological and specific problems of a child’s age, emotional violence, large amount of patients per one nurse, insufficient knowledge and the lack of professional support.
31 literature sources have been used in the investigation.
Keywords: psychosocial aspects of hospital environment, tuberculosis, child, nurse’s competence, hospital environment, patients care.