Show simple item record

dc.contributor.advisorPriedīte, Vēsmaen_US
dc.contributor.authorZūpe, Dairaen_US
dc.contributor.otherLatvijas Universitāte. Medicīnas fakultāteen_US
dc.date.accessioned2015-03-24T07:09:21Z
dc.date.available2015-03-24T07:09:21Z
dc.date.issued2008en_US
dc.identifier.other8319en_US
dc.identifier.urihttps://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/18446
dc.description.abstractPētniecības darbā „Veselības aprūpes iemaņas pusaudžiem bērnu namā” autore Daira Zūpe izpēta un analizē vienu no bērnu namu aktuālajām problēmām veselības profilakses veicināšanā – veselības aprūpes iemaņu attīstīšanu. Pētījumā uzmanība pievērsta māsas lomai bērnu nama pusaudžu veselības aprūpes procesā, kur akcentēta veselības aprūpes pamatiemaņu nozīme veselības vecināšanā - fiziskās aktivitātes, ēšanas paradumi, kaitīgie ieradumi un higiēnas iemaņas. Pētniecības darba zinātniskā vadītāja Veselības zin. mag., Izglītības zin. mag. Vēsma Priedīte. Pētniecības darba apjoms sastāda 49 lpp., 32 bibliogrāfiskie nosaukumi, 18 attēli, 2 tabulas, 1 pielikums. Pētniecības darbu „Veselības aprūpes iemaņas pusaudžiem bērnu namā” veido piecas nodaļas: 1.Veselības aprūpes iemaņu teorētiskie aspekti. 2.Bērnu nama pusaudžu sociālā statusa ietekme veselības pašaprūpes iemaņu izveidē. 3.Māsas loma bērnu nama pusaudžu veselības aprūpes iemaņu attīstībā. 4.Pētījuma metodoloģija un analīze. 5.Secinājumi un priekšlikumi. Autore pētniecības darbā analizē bērnu nama pusaudžus vecumā no 11-16 gadiem 2008. gada 11. – 18. aprīlī. Pētniecības darba autore izvirzījusi par pētniecības mērķi – izpētīt un analizēt bērnu nama bērnu pusaudžu vecumā veselības aprūpes iemaņas un nepieciešamos resursus to uzlabošanai. Pētījuma objekts ir veselības aprūpe bērniem pusaudžu vecumā, bet pētījuma priekšmets – pusaudžu vecuma bērnu nama bērnu veselības aprūpes iemaņas. Pētījumā izmantotas kvantitatīvā informācijas avotu izpētes un analīzes, anketēšanas, datu apstrādes un analīzes, modelēšanas, ieteikumu izstrādes pētniecības metodes. Veicot pētījumu, autore secina, ka tikai 56% meiteņu un 37% zēnu uzskata, ka uzturs ietekmē veselību. Analizējot kaitīgu vielu lietošanas un smēķēšanas ietekmes izpratni, var secināt, ka tikai 41% meiteņu un 53% zēnu atzīst, ka kaitīgās vielas un smēķēšana var ietekmēt viņu veselību, lai gan gandrīz visi respondenti turpmākajos anketas jautājumos akcentē, ka lieto alkoholu un/vai smēķē. Sportu un fiziskās aktivitātes kā veselību ietekmējošu faktoru atzīst 50% zēnu un 32% meiteņu, bet sevis kopšanu - 31% zēnu un 27% meiteņu. Iegūtie dati liecina, ka bērnu nama pusaudžiem trūkst izpratnes par pašaprūpes iemaņām, kuras būtiski ietekmē veselību un attīstību tajā vecumposmā, kad noris nozīmīgas organisma izmaiņas. Tā kā pētījumā 65% respondenti atzīst, ka tieši no medicīnas māsas iegūst informāciju par veselību un veselīgu dzīvesveidu, tad tieši māsas darbība veido pamatojumu pozitīvam aprūpes procesam un veicināt veselības aprūpes iemaņu attīstību un pilnveidi. Pētījumā izvirzītā hipotēze, ka bērnu nama bērnu pusaudžu vecuma posmā veselības aprūpes iemaņas uzlabotos, ja tiktu izpētītas viņu vajadzības un māsa sistemātiski veiktu atbalsta un izglītojošo funkciju, ir apstiprināta. Ieteikumus var izmantot jebkurā bērnu sociālās institūcijas darbā. Atslēgas vārdi: veselības aprūpes iemaņas, bērnu nams, pusaudži, māsa, ēšanas paradumi, higiēna, fiziskās aktivitātes, kaitīgie ieradumien_US
dc.description.abstractAuthor Daira Zūpe in her research work “Skills of Teenager Health Care in an Orphanage” investigates and analyses one of the most acute orphanage problems, concerning promotion of health prophylaxis – development of health care skills. The research focuses on the role of a nurse in the process of teenager health care where the importance of basic skills of health care – physical activities, diet, bad habits and personal hygiene skills is empathized. Scientific supervisor of the research work: MA of Health Science, MA of Education Vēsma Priedīte The amount of research work: 49 pages, 32 bibliographical title, 18 pictures, 2 tables, 1 annex. The research work consists of 5 chapters: 1.Theoretical aspects of health care skills. 2.The influence of teenagers` social status on their skills of health self-care in an orphanage. 3.The role of a nurse in the development of teenager health care skills in an orphanage. 4.Methodology and analysis of the research. 5.Conclusions and recommendations. In the research work the author analysis an orphanage teenagers between the ages of 11-16 from 11 to 16 April, 2008. The objectives of the research – to investigate and analyze health care skills of teenagers in an orphanage and recourses for their improvement. The object of the research is children’s health care at teenager age, the subject – children’s health care skills at teenager age in an orphanage. Methods of quantitative information source investigation and analysis, survey, data processing and analyzing, modeling and formulation recommendations have been used. During the research the author concludes that only 56% of the girls and 37% of the boys consider that food influences health. Analyzing their comprehension of the influence of toxic substances and smoking, one can conclude that only 41% of the girls and 53% of the boys acknowledge that toxic substances and smoking can influence their health although nearly all the respondents in the survey admit that they use alcohol and/or smoke. Sport and physical activities as a health influencing factor is approved by 50% of the boys and 32% of the girls, personal hygiene – by 31% of the boys and 27% of the girls. The obtained data give evidence that the inhabitants of the orphanage lack understanding of self-care skills which influence essentially their health and development at the age of important changes of the human body. As 65% of the respondents admit that the main source of information about health and healthy lifestyle is the nurse, the activities of the latter forms the basis of a positive health care process and promotes the development and improvement of the health care skills. Hypothesis, advanced in the research that health care skills of the teenagers in an orphanage would improve if their needs are investigated and the nurse supported and educated them systematically, has been proved. Recommendations can be used in the work of any children’s social institution. Key words: health care skills, orphanage, teenagers, nurse, eating habits, hygiene, physical activities, bad habits.en_US
dc.language.isoN/Aen_US
dc.publisherLatvijas Universitāteen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectMedicīnaen_US
dc.titleVeselības aprūpes iemaņas pusaudžiem bērnu namāen_US
dc.title.alternativeSkills of teenager health care in an orphanageen_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record