Vardarbības elementu pielietojums sociālajās reklāmās (2004.-2005.)
Author
Briede, Liene
Co-author
Latvijas Universitāte. Sociālo zinātņu fakultāte
Advisor
Mozers, Miervaldis
Date
2006Metadata
Show full item recordAbstract
Sociālās reklāmas jēdziens Latvijā parādījies nesen, taču pašlaik tā aktīvi attīstās, kā viens no veidiem, kā cīnīties ar problēmām sabiedrībā. Daļai no reklāmās apskatītajām problēmām cilvēku dzīvēs ir briesmīgas un pat letālas sekas, tāpēc sociālajās reklāmās, lai piesaistītu sabiedrības uzmanību un mainītu tās domas un uzvedību, tiek atspoguļoti vardarbības elementi.
Pētījumā tiek izpētīts veids, kā reklāmu veidotāji ar vardarbības elementiem cenšas iespaidot sabiedrību, un pierādīta hipotēze - sociālajās reklāmās tiek izmantoti vardarbības elementi, kas attēlo devaintīvas rīcības sekas. Ar semiotisko analīzi tiek izpētīts, kādas zīmes tiek izmantotas reklāmu veidošanā, ar kādu zīmju palīdzību reklāmās tiek atspoguļota vardarbība, un daļēji strukturētajās intervijās tiek iegūts ekspertu viedoklis par sociālajās reklāmās risinātajām problēmām, vardarbības elementu atspoguļojumu tajās, pieredzi praksē.
Teorētiskajā daļā tiek apskatīta literatūra par deviantīvas uzvedības veidiem, ko sociālās reklāmas cenšas sabiedrībā novērst, par vardarbību, kā deviantīvas uzvedības sekām, tiek aprakstītas agresijas teorijas un izskaidrota sociālās reklāmas būtība.
Pētījumā tiek analizētas sociālo reklāmu kampaņas no 2003. – 2005. gadam: IOM kampaņa pret sieviešu tirdzniecību Tevi pārdos kā lelli, CSDD kampaņas, kas veicina atstarotāju lietošanu Gaismaszīme un Gājējs vai bojāgājējs? un kampaņas pret braukšanu alkohola reibumā Izglāb draugu! Neļauj braukt reibumā un Dzer. Brauc. Pievienojies, ANO kampaņa Pret vardarbību.
Pētījums ir noderīgs gan sociālo reklāmu veidotājiem, jo tajā gūstamas zināšanas gan par problēmām, gan veidiem, kā ar tām sociālā reklāma ir cīnījusies pirms tam, gan sabiedrības locekļiem, kas ieinteresēti sociālās reklāmas veidos. Concept social advertising in Latvia has appeared not long ago, though right now it is actively growing, as a way how to cope with the problems in society. Some of problems which are examined in commercials have terrible even lethal results in people lives, so to attract people attention and change their thoughts and behavior in social commercials are reflected elements of violence.
In the paper there are studied the way how directors of commercials try to influence society reflecting the elements of violence and there are proved the hypothesis – in social commercials are reflected the elements of violence to show the results of deviant behavior. With a semiotic analysis there are studied what kind of signs are used in commercials, which signs help to reflect the violence, and in semi-structured interviews there is obtained the view of experts about the problems which are solved in social commercials, reflection of violence in social commercials and experience in praxis.
In theoretic part there is examined the literature about deviant ways of behavior, which social commercials tries to keep away, violence as a result of deviant behavior, there are described the theories of aggression and explained the essence of social advertising.
In the paper there are studied social commercial campaigns from 2003 to 2005: campaign against women exploitation Tevi pārdos kā lelli made by International Organization of Migration, campaigns to stimulate the use of reflector Gaismaszīme and Gājējs vai bojāgājējs? and campaigns against drink driving Izglāb draugu! Neļauj braukt reibumā and Dzer. Brauc. Pievienojies, made by Road Safety Management, campaign against violence Pret vardarbību made by United Nations Organization.
Paper is useful for directors of social commercials, because there can get knowledge about the problems and ways how social advertising has tried to cope with the problems before and for people who are interested in social advertising.