Sievietes tēla konstruēšana žurnālā "Una" (1997–2011)
Author
Onzule, Laura
Co-author
Latvijas Universitāte. Sociālo zinātņu fakultāte
Advisor
Zitmane, Marita
Date
2012Metadata
Show full item recordAbstract
Bakalaura darba nosaukums ir ‘’Sievietes tēla konstruēšana žurnālā ‘’Una’’ (1997 -2011)’’. Tas izstrādāts ar mērķi noteikt un iegūt reprezentatīvu informāciju par to, kāds sievietes tēls tiek konstruēts žurnālā ‘’Una’’ laika posmā no 1997. gada oktobra līdz 2011. gada decembrim. Darba problēmjautājumu raksturo tajā konstruētā sievietes tēla nepastāvība.
Darba teorētiska daļa balstīta uz sociālā konstrukcionisma jēdziena izpratni, Pētera Bergera (Peter Berger) un Tomasa Lukmana (Thomas Luckmann) sociālās realitātes konstruēšanas teorijas izzināšanu. Tā ietver arī sieviešu žurnālu teorētisku skaidrojumu par sievietes tēla reprezentāciju tajos, iekļaujot dzimtes raksturojumu un tās stereotipizāciju medijos. Metodoloģijas daļā pamatotas izvēlētās metodes pētījuma veikšanai – kontentanalīze, vizuālā kontentanalīze un intervēšana. Empīriskajā daļā apkopoti un analizēti pētījumā iegūtie rezultāti.
Pētījuma rezultātā daļēji apstiprināta izvirzītā hipotēze, ka žurnālā ‘’Una’’ nepastāv skaidras koncepcijas par tajā atveidoto sievietes tēlu.
Atslēgvārdi : sociālais konstrukcionisms; sociālās realitātes konstruēšana; sievietes tēls; sieviešu žurnāli; dzimte; stereotipi. The purpose of the research titled “ The construction of women's image in magazine ''Una'' (1997 -2011)” is to identify and define what is the female image portrayed by “Una” magazine from October 1997 to December 2011. The issue discussed is the lack of consistency of the female image reflected by the magazine during this period.
The theoretical research consists of a critical view on the social constructionism framework and analysis of social reality constructionism theories introduced by Peter Berger and Thomas Luckmann. Furthermore, female magazine theory is introduced, with focus on how the female image is reflected through female gender characterization. Followed by stereotype analysis and how stereotypes influence the view on the female gender. The methodology section provides theoretical evidence of the methods used during the research – content analysis, visual content analysis and interviews. The conclusions of the research are compiled and analysed in the empirical sub-section.
The research undertaken partially confirms the allegation that “Una” magazine does not have a clearly defined concept of the female it is seeking to portray.
Keywords: Social constructionism; construction of social reality; female image; female magazines; gender; stereotypes.