• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • B --- Bij. Sociālo zinātņu fakultātes noslēguma darbi / Faculty of Social Sciences - Graduate works
  • Bakalaura un maģistra darbi (SZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • B --- Bij. Sociālo zinātņu fakultātes noslēguma darbi / Faculty of Social Sciences - Graduate works
  • Bakalaura un maģistra darbi (SZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Rāmējumi Eiro ieviešanas kampaņā Latvijā: Ministru kabineta, ministriju un Latvijas Bankas vēstījumu analīze

Thumbnail
View/Open
309-43497-Vitola_Liene_lv09033.pdf (2.959Mb)
Author
Vītola, Liene
Co-author
Latvijas Universitāte. Sociālo zinātņu fakultāte
Advisor
Brikše, Inta
Date
2014
Metadata
Show full item record
Abstract
Maģistra darba “Rāmējumi Eiro ieviešanas kampaņā Latvijā: Ministru kabineta, ministriju un Latvijas Bankas vēstījumu analīze” mērķis ir izpētīt, kā valdība komunicēja iedzīvotājiem nozīmīgas tēmas kā eiro ieviešanas nepieciešamību, situācijā, kad vairākums iedzīvotāju šo lēmumu neatbalstīja. Balstoties uz jaunumu pieņemšanas un vai ieviešanas teoriju un politisko kampaņu raksturojumiem, pētnieciskajā daļā realizētas Latvijas Eiro ieviešanas kampaņas gadījuma studijas kontekstā ar citām eirozonas valstīm. Izmantotās metodes – rāmējums, dienas kārtība, kvalitatīvā un kvantitatīvā kontentanalīze. Darba gaitā secināts, ka valdība un mediji veido kopīgus vēstījumu ramējumus, taču tie bieži nepārklājas ar sabiedrības dienas kārtību.
 
The main goal of the master’s thesis „Euro introduction campaign frames in Latvia: the analysis of the messages of the Cabinet of ministers, National Bank of Latvia and media” is to uncover how the government communicated important topics and information on the introduction of the Euro to a general public opposed to the Euro. Based on the theory of inovation diffusion, introduction theory and outlines of political campaigns, the empirical part of this research analyses the case studies of the introduction campaign of the Euro in Latvia and compares them in context with other countries in the Eurozone. Research methods used: framing, agendas, qualitative and quantitative content analysis. The research showed that the government and media create collaborated framings of messages but they often do not overlap with the agenda of society.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/18743
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (SZF) / Bachelor's and Master's theses [4652]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV