• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • B --- Bij. Sociālo zinātņu fakultātes noslēguma darbi / Faculty of Social Sciences - Graduate works
  • Bakalaura un maģistra darbi (SZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • B --- Bij. Sociālo zinātņu fakultātes noslēguma darbi / Faculty of Social Sciences - Graduate works
  • Bakalaura un maģistra darbi (SZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Biznesa ētikas pārkāpumi un konflikti Latvijas reklāmas tirgū: konfliktsituāciju analīze (2004─2006)

Thumbnail
View/Open
309-5399-Parupe_Laura_Komu_030006.pdf (694.4Kb)
Author
Pārupe, Laura
Co-author
Latvijas Universitāte. Sociālo zinātņu fakultāte
Advisor
Mozers, Miervaldis
Date
2007
Metadata
Show full item record
Abstract
Maģistra darba tēma ir „Biznesa ētikas pārkāpumi Latvijas reklāmas tirgū: konfliktsituāciju analīze (2004.-2006.)”. Darbā pētīti Latvijas reklāmas tirgū konstatētie ētikas pārkāpuma gadījumi, kuros biznesa mērķu sasniegšanai pielietoti negodīgas konkurences paņēmieni un negodprātīga reklāmas prakse, tādējādi kaitējot konkurentu reputācijai un maldinot patērētājus par preču un pakalpojumu vērtību. Pētījuma teorētiskais pamatojums balstīts uz Dž.Roulza taisnīguma teoriju, savukārt konfliktsituāciju analīzē izmantota konfliktu teorija. Metodoloģijā tiek izmantota gadījuma studiju metode un dziļā intervijas metode. Pētījuma mērķis ir apkopot un izanalizēt pārkāpumus Latvijas reklāmas tirgū laika periodā no 2004.-2006.gadam. Maģistra darba struktūru veido 6 nodaļas un 10 apakšnodaļas, secinājumi un izmantotās literatūras saraksts. Atslēgvārdi: reklāma, reklāmas tirgus, uzņēmējdarbības ētika, reklāmas ētika, konflikts, starppersonu konflikts, interešu konflikts.
 
Master paper is devoted to "Infringements of Business Ethics at the Latvian Advertising Market: the analysis of conflicts (2004-2006)". The known cases of unfair competition and dishonest advertising methods used to reach business goals by discrediting competitors and misleading consumers were studied in respect of applicable laws and ethical criteria. Theoretical analysis of the paper is based on the theory of justice by J.Rowls, but the conflicts and their reasons were examined from the perspective of conflict theory; qualitative research methods, namely, Case study and In-Depth Interviews, were used. The aim of the research is to summarise and analyse violations of business ethics on the Latvian advertisement market from 2004 to 2006. Master paper contains 6 chapters, 10 subsections, conclusions and the list of references. Keywords: advertising, advertising market, business ethics, advertising ethics, interpersonal conflict, conflict of interest.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/18772
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (SZF) / Bachelor's and Master's theses [4652]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV