Rīgas lidostas kā aviokompāniju satiksmes mezgla attīstība Baltijas jūras reģionā atvērtas konkurences apstākļos
Author
Semaka, Rita
Co-author
Latvijas Universitāte. Ekonomikas un vadības fakultāte
Advisor
Karnups, Viesturs Pauls
Date
2008Metadata
Show full item recordAbstract
Transporta infrastruktūrai ir milzīga nozīme nāciju ekonomikas attīstībā, un jo attīstītāka
ir nācija, jo lielāka nozīme ir transporta infrastruktūrai, tās attīstībai un ekonomikas aktivitātēm.
Maģistra darba nosaukums ir „Rīgas Lidostas kā aviokompāniju satiksmes mezgla
attīstība Baltijas Jūras reģionā atvērtas konkurences apstākļos”.
Maģistra darba mērķis ir izanalizēt Rīgas lidostas priekšrocības salīdzinājumā ar citām
Baltijas Jūras reģiona lidostām; izanalizēt lidostas attiecības ar esošām starptautiskām un vietējo
aviosabiedrībām; kā arī izanalizēt Rīgas lidostas priekšrocības starptautisko aviosabiedrību
satiksmes mezgla izvēlē.
Darbā tika uzstādīti sekojoši uzdevumi: izanalizēt biznesa konkurētspējas stratēģijas un
dinamiskās stratēģiskās plānošanas teorētisko bāzi; novērtēt Baltijas Jūras reģionā esošus
satiksmes mezglus un to konkurētspēju; izanalizēt Rīgas lidostu kā vietējās aviokompānijas Air
Baltic satiksmes mezglu; novērtēt Rīgas lidostas attīstības iespējas kļūt par lielāko satiksmes
mezglu Baltijas Jūras reģionā.
Darba teorētiskā daļa analizē biznesa konkurētspējas stratēģijas lidostu industrijā, izvērtē
tās priekšrocības un trūkumus.
Otrā nodaļa stāsta par lidostu sistēmu plānošanu, definē lidostu – satiksmes mezglu, kā arī
analizē lidostas-aviosabiedrību attiecības.
Baltijas Jūras reģions, tā ģeogrāfiskā izvietojuma priekšrocības un tā lielākās lidostas ir
aprakstītas maģistra darba trešajā daļā. Šeit autore analizē reģiona lielāko lidostu – Kopenhāgenas
Starptautisko lidostu, tās attīstības dinamiku.
Visbeidzot, darba pēdēja nodaļa novērtē Rīgas lidostu, tās attiecības ar esošām
aviosabiedrībām, attīstības projektus, un analizē lidostas konkurētspējas priekšrocības.
Maģistra darbs sastāv no 4 nodaļām, 16 apakšnodaļām, secinājumiem un priekšlikumiem,
literatūras saraksta, galvojuma un pielikumiem. Darbā iekļauti 25 attēli un 9 tabulas. Par galveno
informācijas bāzi darbā izmantota speciāla literatūra, likumdošanas normatīvie akti, periodika un
internetā iegūtā informācija.
Atslēgas vārdi: Atvērta konkurence, biznesa konkurētspējīga stratēģija, lidostu industrija,
multi-lidostu sistēmas (satiksmes mezgls), dinamiska stratēģiska plānošana, aviosabiedrības,
gaisa satiksme. Transportation plays a critical role in the economic development of nations and the more
developed a nation the more critical is the role of transportation in its development and economic
activities.
The title of the present Master thesis is “Development of Riga Airport as an airline hub in
the Baltic Sea Region under open competition conditions”.
The aim of the thesis is to analyse the advantage of Riga Airport in comparison with other
airports in the Baltic Sea Region; to analyse airport’s relations with existing international and
domestic airlines; as well as to analyse the attractiveness of Riga Airport for international airlines
to choose it as their secondary hub.
The following tasks were defined during the work on this thesis: to analyse theoretical
basis of business competitive strategy and dynamic strategic planning; to examine current airline
hubs in the Baltic Sea Region and their competitiveness; to analyse Riga Airport as a hub for
existing domestic airline “airBaltic”; to examine the possibilities for the development of Riga
Airport as the largest hub in the Baltic Sea Region.
The theoretical part of the thesis provides analyses of competitive business strategies in
the airport industry, carries out research on its advantages and disadvantages.
Second part of the thesis gives an overview of the airport systems planning, a definition of
the airport – hub, and analyses an airport-airline relationship.
The Baltic Sea Region, its geographical location’s advantages with its major airports is
described in the third part of the Master thesis. Author analyses the biggest airport of the region –
Copenhagen, as well as its development dynamics.
Finally, last chapter of the thesis examines Riga Airport, its relationship with existing
airlines, development projects; and carries out research on its competitive advantages.
The thesis consists of 4 sections, 16 subsections, conclusions and propositions,
bibliography, and annexes. There are 25 figures and 9 tables included. As the main information
source of the thesis special literature, legislative regulations, periodicals, Internet sites and other
non-published materials are used.
Keywords: Open Competition, Business Competitive Strategies, Airport Industry, Multi-
Airport Systems (Hub), Dynamic Strategic Planning, Airlines, Air Traffic.