• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vārddarināšanas paņēmieni reklāmās

Thumbnail
View/Open
306-42125-Ritenberga_Ance_ar10099.pdf (9.867Mb)
Author
Ritenberga, Ance
Co-author
Latvijas Universitāte. Humanitāro zinātņu fakultāte
Advisor
Karpinska, Laura
Date
2014
Metadata
Show full item record
Abstract
Bakalaura darbā tiek pētīta vārddarināšana un tās lietojums reklāmā. Bakalaura darba mērķis ir izpētīt vārddarināšanas paņēmienus drukātajās reklāmās un fiksēt vispārējas vārddarināšanas iezīmes izvēlētajās reklāmās. Korpuss sastāv no 63 drukātām reklāmām, kuras ir izvēlētas no sieviešu modes un dzīves stila žurnāliem. Pētījuma procesā tiek izmantota gan kvantitatīvā, gan kvalitatīvā pētījuma metode. Kvantitatīvā metode tika izmantota, lai noteiktu kuri no vārddarināšanas paņēmieniem visbiežāk tiek izmantoti drukātajās reklāmās. Kvalitatīvā pētījuma metode ir piemērota, lai veiktu noteikto vārddarināšanas paņēmienu analīzi izvēlētajās reklāmās. Galvenie rezultāti parāda to, ka visbiežāk izmantotie vārddarināšanas paņēmieni drukātajās reklāmās ir afiksācija, salikteņu darināšana un saīsināšana, daudz mazāk parādās konversija un teleskopēšana. Atslēgas vārdi: reklāma, drukātās reklāmas, vārddarināšanas paņēmieni.
 
The Bachelor thesis deals with the investigation of word formation patterns and their usage in print advertisements. The goal of the Bachelor thesis is to study word-formation patterns employed in print advertisements and to trace the general characteristics of word formation in the selected advertisements. The corpus consists of 63 print advertisements from women’s magazines dealing with fashion and lifestyle. Both, qualitative and quantitative methods were applied in the research process. The quantitative method was used for the purpose of determining which of the word formation patterns are used most frequently in the selected print advertisements. The qualitative research method is applied to perform the analysis of the detected word-formation patterns in the selected advertisements. The main findings show that the most frequently employed word-formation patterns in the print advertisements are affixation, compounding and shortening, less frequently appears conversion and blending. Key words: advertising, print advertisements, word formation patterns.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/20264
Collections
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses [6055]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV