Pedagogu balss aparāta slimības un to profilakse Daugavpils skolās
Author
Voitkeviča, Karīna
Co-author
Latvijas Universitāte. Medicīnas fakultāte
Advisor
Pičukane, Ivita
Date
2014Metadata
Show full item recordAbstract
Balakaura darbs „Pedagogu balss aparāta slimības un to profilakse Daugavpils skolās” izstrādāts ar mērķi – izpētīt Daugavpils izglītības iestažu pedagogu balss aparāta slimību sastopamību un izstrādāt rekomendācijas to profilaksei. Tas balstīts uz M. Levaines māszinības teoriju. Teorētiskajā daļā, izmantojot pieejamo literatūru apskatīti pedagogu darba specifika un balss aparāta slimību veicinošie faktori, izplatītākās, pedagogiem raksturīgākās balss aparāta slimības un profilakses pasākumi. Tēma ir aktuāla, jo pedagogu darbs ir saistīts ar ilgstošu un intensīvu balss aparāta lietojumu, tāpēc skolotājiem biezi vērojamas balss apaarāta problēmas. Pētījumā izvirzītā hipotēze ir: Balss aparāta slimības ir izplatītas skolas pedagogu vidū, jo pedagogi neizmanto tās korekcijas iespējas. Pētījums veikts izmantojot kvantitatīvo pētniecības metodi – anketēšanu. Aptaujā piedalijās 88 pedagogi, kuri ir saskārušies ar balss aparāta problēmām. Darbā tika izmantoti 25 literatūras avoti (latviešu valodā). Darbs sastāv no 5 nodaļām, 9 apakšnodaļām un 5 pielikumiem. Pētījumā izvirzīta hipotēze apstiprinās, jo lielākā daļa no respondentiem neko neveic balss aparāta profilaksei, jo iespējams nemaz nezin iespējas, ko var veikt, lai uzlabotu balss aparāta veselības stāvokli.
Atslēgas vārdi: pedagogi, balss aparāts, M. Levaines māszinību teorija, slimības, profilakse. The aim of the bachelor thesis „ The vocal apparatus diseases and their preventive care of school of the Daugavpils” is to investigate the occurrence of vocal apparatus diseases in education institutions of Daugavpils and develop recommendations for their preventive care. It is based on Levine’s nursing theory. In the theoretical part according to literature review the nature of teacher job and factors facilitating the vocal apparatus diseases, as well as the most common vocal apparatus diseases among teachers and their preventive care is described. The topic of the thesis reveals significant problem of teacher job which is related to long-lasting and intensive use of the vocal apparatus, therefore problems with vocal apparatus among teachers are often observed. A research hypothesis: The vocal apparatus diseases are common among teachers because they do not use correction possibilities. Quantitative research has been conducted using survey. Questionnaires have been collected from 88 teachers who have problems with vocal apparatus. The bachelor’s thesis consists of 25 sources of literature (in Latvian), 5 chapters, 9 sub-chapters and 5 appendixes. The research hypothesis is approved, as the most of the respondents do not provide any preventive care of the vocal apparatus because most likely they do not know about possibilities of what can be done in order to improve the condition of the vocal apparatus.
Keywords: teachers, vocal apparatus, M. Levine nursing theory, diseases, preventive care.