Sievietes mātes konstrukcija padomju plakātos: Latvijas Nacionālās bibliotēkas kolekcijā esošo plakātu semiotisko kodu analīze
Автор
Tolstova, Monta
Co-author
Latvijas Universitāte. Sociālo zinātņu fakultāte
Advisor
Zelče, Vita
Дата
2010Metadata
Показать полную информациюАннотации
UN ATSLĒGVĀRDI
Bakalaura darba tēma ir „Sievietes mātes konstrukcija padomju plakātos: Latvijas Nacionālās bibliotēkas kolekcijā esošo plakātu semiotisko kodu analīze.”
Padomju vara ar noteiktu semiotisko kodu palīdzību konstruēja pareizu sievietes mātes tēlu propagandas plakātos, parādot ne tikai vēlamo vizuālo tēlu, bet arī norādot uz trūkumiem, kuri nav pieļaujami.
Teorētiskās daļas pamatā ir sievietes un tās dzimtes loma sabiedrībā, sociālās realitātes konstrukcija padomju varas propagandas ietvaros.
Empīriskajā darba daļā izmantotas semiotiskā un kvalitatīvā kontentanalīze, ar kuru palīdzību tika skaitīti tādi mainīgie kā sieviešu, bērnu, vīrieša tēlu biežums, to savstarpējās attiecības vizuālā ziņojuma ietvaros, izmantotās krāsas, teksts, apģērbs, pozas, mīmika un distance. Par katriem analīzes posmos iegūtiem datiem tika izdarīti secinājumi.
Apskatot LNB attēlizdevumu krājumā esošos plakātus var spriest, ka ar to palīdzību tika veidots konkrēts sievietes tēls, kas mainījās visas Padomju valdības laikā. Sākumā radītais tikumiskais mātes tēls, kuram nepiemita nekāda erotikas noskaņa, līdz ar sievietes emancipāciju transformējās uz romantisku, patstāvīgu sievietes - mātes tēlu.
Atslēgvārdi:
Sievietes dzimtes loma
Feminisms
Maternitāte
Propaganda AND KEYWORDS
Bachelor thesis "The construction of women-mother in Soviet posters: LNL art edition department posters collection semiotic analysis of codes.”
With definite semiotic codes, Soviet rule constructed proper women-mother image in propaganda posters, demonstrating not only the advisable visual image, but also indicating flaws, that were not tolerated.
Theoretical part based on women’s and gender role in society, construction of social reality within Soviet rule propaganda frame.
Semiotic and qualitative content analysis are used in empirical part, where such variables as women, children, frequency of men’s images, mutual relationships in visual messages, used colors, narrative, clothing, posture, mimic and distance were analyzed.
Analyzing, existing LNB art edition collection posters, one can conclude, that exact image was created with posters that changed during the Soviet rule. Initially there was moral mother image, with no erotic attributes until women’s emancipation, when it was transformed to romantic, independent women – mother image.
Keywords:
Women’s gender role
Feminism
Maternity
Propaganda