Vardarbība multfilmā "Madagaskara": satura analīze un 7-10 gadīgo bērnu auditorijas efekti
Author
Dardece, Baiba
Co-author
Latvijas Universitāte. Sociālo zinātņu fakultāte
Advisor
Tunne, Ineta
Date
2011Metadata
Show full item recordAbstract
, ATSLĒGAS VĀRDI
Izstrādātā bakalaura darba nosaukums ir Vardarbība Multfilmā ‘’Madagaskara’’ : satura analīze un 7 – 10 gadīgo bērnu auditorijas efekti.
Teorētiskajā daļā ietverta Alberta Banduras Sociālā iemācīšanās teorija, kas skaidro agresīvas uzvedības rašanos. Teorija balstīta uz Nīderlandes profesores Patii Valkenburgas un Anglijas profesores Sonjas Livingstones veiktajiem pētījumiem par bērniem. Aplūkota multfilma kā mediju vēstījuma forma. Skaidrota 7- 10 gadīgo bērnu auditorijas uztvere, attīstības īpatnības šajā vecumposmā. Ietvertas zinātnisko pētījumu atziņas un skaidrota problēmas aktualitāte gan Latvijas, gan pasaules kontekstā par multfilmās demonstrētajām vardarbības ainām.
Bakalaura darbā izvirzīta hipotēze – multfilmās demonstrētās vardarbības ainas var izraisīt bērnu uzvedībā dažādas negatīvas reakcijas.
Ar kontentanalīzes palīdzību tika pētīts multfilmas ‘’Madagaskara’’ 3 daļas vardarbības un agresivitātes saturs. Pamatskolas iestādē veiktas divas fokusa grupas, kurā piedalījās 8 meitenes un 7 zēni. Bērniem bija jānoskatās viena no multfilmas daļām un jāuzzīmē mīļākais varonis no šīs multfilmas, kā arī jāpamato sava izvēle. Tika veikta vecāku aptauja, lai uzzinātu viņu viedokli par multfilmu saturu, bērnu skatīšanās paradumiem. Aptauja apstiprināja izvirzīto hipotēzi. Empīrisko pētījumu analīze un rezultāti pievienoti darba pielikumos.
Nobeigumā veikti secinājumi un piedāvāti priekšlikumi agresīvas rīcības un vardarbības problēmas risināšanai.
Atslēgas vārdi : televīzija, multfilmas, pamatskolas vecuma bērni, agresija. , KEY WORDS
The title of developed bachelor paper is Violence in Animated Cartoon Madagascar: the analysis of the content and the effect on 7 to 10-year old children audience.
In theoretical part the theory of social study of Albert Bandura explains the origination of agressive behaviour. The theory is based on performed studies of profesor Patti Valkenburg from Netherlands and profesor Sonia Livingstone from England about children. The animated cartoon is examined as a form of media message. The perception of children in age from 7 to 10 years is explained and the topicality of problem in Latvia, and also in the context of the world about the demonstrated violent scenes in animated cartoons is explicated.
The proposed hypothesis of the bachelor paper – the demonstrated violent scenes in animated cartoons can provoke several negative reactions in the behaviour of children.
With the assistance of context analysis the content of violence and aggressiveness in three parts of the animated cartoon Madagascar was examined. In the elementary school two focus groups were developed in which 8 girls and 7 boys participated. Children had to see one part of the animated cartoon and draw the favourite character of this animated cartoon, and they had to substantiate their choice. A questionnaire for parents was realized in order to find out their view about the content of animated cartoon and the habits of watching. The questionnaire affirmed the proposed hypothesis. The analysis of empirical studies and results are attached to the appendix of the paper.
In the end, conclusions were performed and suggestions for the aggressive behaviour and violence in order to solve the problems were offered.
The key words: television, animated cartoons, children of elementary school age, aggression.