Latvijas amatpersonu dzimtes dimensija 2005.gada laikrakstā „Latvijas Avīze”
Author
Gražule, Ilze
Co-author
Latvijas Universitāte. Sociālo zinātņu fakultāte
Advisor
Zelče, Vita
Date
2006Metadata
Show full item recordAbstract
Mūsdienās sociālo lomu dalīšanas procesi starp sievieti un vīrieti skar ne tikai privāto sfēru, bet pieskaras arī publiskajai – īpaši politikai un varai, kas tiek saprasti kā sabiedrības pārvaldīšanas institūti. Vīrieši ir zaudējuši savu absolūti dominējošo lomu publiskajā sfērā, savukārt sievietes ir nodrošinājušas sev pieeju varas institūtiem un tiesības aktīvajā politikā.
Maģistra darba tēma: Latvijas amatpersonu dzimtes dimensija 2005. gada laikrakstā „Latvijas Avīze”.
Pētījuma lauks ir medija satura analīze. Savukārt pētījuma objekts ir 2005. gada laikraksts Latvijas Avīze, precīzāk, rubrika Redakcijas viesis, kurā ir publicētas intervijas ar Latvijas politiķiem/politiķēm un citām amatpersonām.
Izvēlētā darba pētījuma metode ir kvantitatīvā (kontentanalīze) un kvalitatīvā (kritiskā diskursa analīze), jo tiek pētīts dzimtes diskurss. Maģistra darba galvenais mērķis ir, pirmkārt, apzināt, kā politiskajā diskursā tiek konstruēta vīrieša/sievietes dzimtes loma; kā dzimtes dimensija parādās jautājumos un atbildēs par politisko lēmumu pieņemšanu. Un, otrkārt, vai sievietēm, lai iegūtu savu balsi politiskajā diskursā, ir jāpārņem vīriešu dzimtei raksturīgais valodas stils.
Teorētiskajā daļā apskatītas dzimtes pamatnostādnes, dzimuma pašidentifikācija un komunikācijas modi, kā arī dzimtes aspekts valodā un dzimtes saistība ar medijiem. Darbā aplūkots arī politiskās kultūras jēdziens, dzimtes nozīme politikā, kā arī varas jēdziena interpretācija dzimtes aspektā.
Pamatojoties uz apskatīto teoriju, empīriskajā daļā ir mēģināts saprast, analizēt un skaidrot dzimtes dimensiju laikraksta intervijās: dzimtes komunikācijas aspektus, „sieviešu runas” iezīmes, aktivitātes un cīņas pazīmes, kritikas objekta atspoguļojumu, intervējamo personu atsaukšanos uz citu personu teikto vai darīto, kā arī sarunu tematu izklāstu.
Atslēgvārdi: mediji, „Latvijas Avīze”, dzimtes pozicionējums, diskurss, valoda. Nowadays the processes of division into social roles regard not only the private sphere, but also the public sphere, particularly- politics and power of governing different social institutions. Men have lost their absolutely dominant role in the public sphere, in their turn women have gained their access to power institutions and got their rights in the active politics.
The theme of the Master paper: Gender dimension of Latvia’s officials in the newspaper “Latvijas Avīze” in 2005.
The research is the analysis of the media content. The object of the research is the newspaper Latvijas Avīze in 2005, more precisely- the rubric Redakcijas viesis, where the interviews with Latvia’s politicians and other officials are published.
The chosen research method of the work is quantitative (content analysis) and qualitative (the critical discourse analysis) because the gender discourse is studied. The general aim of the Master paper is, first of all, to study how the men’s/women’s gender role in the political discourse is constructed and to examine in what way gender dimension occurs in the questions and answers regarding the making of the political decisions. And, secondly, the aim is to investigate if women have to take on the manner of speech peculiar to males to get their vote in the political discourse.
The theoretical part consists of the study of general statements and self-identification of the gender, communication modes, as well as, the gender aspect in the language and its connection with the medium. This part also includes the concept of the political culture, the genders’ role in the politics and the notion’s of power interpretation in the aspect of gender.
On the basis of the theoretical part, the empirical part of the work is to realize, analyse and interpret gender dimension in the interviews of the newspaper: the aspect of gender communication, the features of “the female speech”, also the features of activity and fight, the reflection of the critical object, the interviewees’ reference on other persons’ views or activities, and the summary of the conversation themes.
The keywords: “Latvijas Avīze”, gender positioning, discourse, language.