Brokastu televīzijas formāts: skatītāju dzīves stila un ekspektāciju konteksts
Author
Petrova, Olga
Co-author
Latvijas Universitāte. Sociālo zinātņu fakultāte
Advisor
Brikše, Inta
Date
2008Metadata
Show full item recordAbstract
Maģistra darba „Brokastu televīzijas formāts: skatītāju dzīves stila un ekspektāciju konteksts” mērķis ir izpētīt, cik lielā mērā rīta raidījumu piedāvātais formāts apmierina auditorijas vajadzības un atbilst tās ekspektācijām.
Brokastu televīzija – ir formāts, kas īpaši pielāgots auditorijas dzīves stilam. Tas nozīmē, ka rīta raidījums tiek veidots, izejot no auditorijas vajadzībām un ekspektācijām, ko nosaka dzīves stils. Vēl vairāk, brokastu televīzija ar nodomu strukturē un stiprina ikdienas dzīves rutīnas, lai rīta programmu skatīšanās kļūtu par tās daļu.
Kaut arī brokastu televīzijas raidījumi ir plaši izplatīti, tomēr kā specifisks programmu tips un tās skatīšanas konteksts tie ir salīdzinoši maz pētīti.
Šī darba ietvaros veiktais pētījums pozicionēts divos virzienos: (1) uz rīta programmu „Утро с друзьями” (LTV7), „Labrīt, Latvija!” (LTV1) un „900 sekundes” (LNT) analīzi un (2) uz auditorijas analīzi, izmantojot programmu satura analīzi, sekundāro datu (auditorijas profilu) analīzi un daļēji strukturētās intervijas, lai veiktu auditorijas gaidu, vajadzību un dzīves stila analīzi.
Darbs strukturēts divās daļās: 1. „Pētījuma problemātika dzīves stila, lietojuma un apmierinājuma teorijas un brokastu televīzijas kontekstā: teorētiskais pamatojums” tiek teorētiski apzināts un analizēts dzīves stila jēdziens, televīzijas loma ikdienas dzīvē, brokastu televīzijas specifika un pamatots lietojuma un apmierinājumu teorijas lietojums darbā. 2. „Latvijas rīta raidījumu atbilstība Eiropas brokastu televīzijas standartiem: metodoloģija un analīze” atspoguļots darbā veiktais pētījums, cik lielā mērā rīta raidījumi apmierina auditorijas vajadzības un atbilst tās ekspektācijām. Šī daļa ietver arī pētniecības metodoloģijas pamatojumu.
Pētījumā secināts, ka Latvijas rīta raidījumi daļēji izmanto Eiropas brokastu televīzijas formāta raksturojumus, un tiek veidoti, ņemot vērā skatītāju vajadzības un ekspektācijas. Auditorija skatās rīta raidījumus, lai apmierinātu sociālās un psiholoģiskās vajadzības.
Atslēgvārdi: rīta raidījums, brokastu televīzijas formāts, dzīves stils, lietojuma un apmierinājuma teorija, dzīvuma diskurss. Research work “The Genre of breakfast television: viewers lifestyle and expectation context” aim is to explore how well morning programs meet its audience diverse needs and correspond with its expectations.
An interesting distinct feature lies in breakfast television’s relationship with its audience: breakfast television is obsessed with identifying itself with the daily world of viewer. It means that structural and subject composition of format is based upon needs and expectations of early morning viewer that depend on his or her lifestyle. Furthermore breakfast television has consciously adopted the role of structuring and sustaining household routines, in order to become part of them.
In spite of the fact that morning programs are very popular, breakfast television as such – as a specific program type and viewing context – has received relatively little attention from media researchers.
The focus in the research is on three Latvian morning programs („Утро с друзьями” (LTV7), „Labrīt, Latvija!” (LTV1) and „900 sekundes” (LNT) and its audience. The study uses programs quantitative and qualitative content analysis, the audience profile analysis and semi-structured interviews to analyze needs, expectations and lifestyle of audience.
Work consists of two main parts: in the first “Research problem in the context of lifestyle, uses and gratifications theory and breakfast television: theoretical background” concept of lifestyle, the role of television in everyday life and uses and gratifications theory are analyzed; the second “Correspondence of Latvian morning programs with standards of European breakfast television: methodology and analysis” is research that shows how well morning programs meet its audience diverse needs and correspond with its expectations. This part also includes methodology that is used in the research.
Analysis of Latvian morning programs reveals that they partly use standarts of European breakfast television format un take into consideration audience needs and expectations. Viewers watch these morning programs to satisfy social and psychological needs.
Key words: morning program, breakfast television format, lifestyle, uses and gratifications theory, liveliness discourse.