Show simple item record

dc.contributor.advisorIkstens, Jānisen_US
dc.contributor.authorŠtāla, Madaraen_US
dc.contributor.otherLatvijas Universitāte. Sociālo zinātņu fakultāteen_US
dc.date.accessioned2015-03-24T07:39:47Z
dc.date.available2015-03-24T07:39:47Z
dc.date.issued2007en_US
dc.identifier.other5520en_US
dc.identifier.urihttps://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/20791
dc.description.abstractDemokrātija ir valsts pārvaldes forma, kuras pamatā ir ideja, ka tas, kuru pārvalda ir tiesīgs pats kļūt par pārvaldītāju vai to izvēlēties. Vēlēšanas ir mehānisms ar kura starpniecību ir iespējams realizēt šādas tiesības un izvēles. Saskaņā ar Latvijas Republikā pastāvošo likumdošanu tikai politiskās organizācijas (partijas) vai to apvienības, kas ir reģistrētas Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistrā ir tiesīgas izvirzīt Saeimas deputātu kandidātus. Tikai 0.9 % no visiem indivīdiem, kuri ir tiesīgi iesaistīties politiskajās partijās Latvijas Republikā ir to biedri, kas, salīdzinoši ir viens no zemākajiem rādītājiem starp dažādām Eiropas valstīm. Tautas partija ir viena no politiskajām partijām, kurai ir salīdzinoši viens no lielākajiem partiju biedru skaitiem, tā ir atkārtoti tikusi ievēlēta Saeimā un veidojusi un darbojusies valdībā, kā arī ir pārstāvēta vairākās vietējās pašvaldības. Latvijā līdz šim veiktie pētījumi ir aplūkojuši to, vai notiek politiskās elites pašatražošanās, aplūkojot to no politiskās rekrutācijas viedokļa, kā arī to, kas var kļūt par politiskās partijas biedru, kādi ir to ierobežojošie faktori un, cik centralizēta ir kandidātu atlase, taču ne mazsvarīgāks ir fakts kā institucionāli notiek kandidātu atlase politiskās partijas ietvaros, kādi pretendenti tiek izvēlēti par Saeimas deputātu kandidātiem un kā. Līdz ar to darbā tika izvirzītas hipotēzes, ka (1) tendences, kuras novērojamas Saeimas deputātu kandidātu sociāli demogrāfiskos rādītājus laika periodā no 1995 līdz 2006 gadam ir stabilas, neatkarīgi no izmaiņām, kas veiktas Saeimas vēlēšanu likumā attiecībā uz pasīvajām vēlēšanu tiesībām; (2) Tautas partijas kandidātu atlases metode ir centralizēta, un tā nodrošina jau iepriekš Saeimā ievēlēto deputātu atkārtotu kļūšanu par deputātu kandidātiem. Apkopojot darba izstrādes laikā iegūtos rezultātus ir iespējams secināt, ka, lai arī ir veikti grozījumi attiecībā uz Saeimas deputātu kandidātu pasīvajām vēlēšanu tiesībām, tomēr, tendences, kas novērojamas kandidātu sociāli demogrāfiskajā raksturojumā ir stabilas. Savukārt, Tautas partijas kandidātu atlases metode, lai arī ir centralizēta, tā ir vērsta uz līdzsvarota vēlēšanu biļetena izveidošanu, iekļaujot pēc iespējas vairāk atpazīstamus kandidātus pēc dažādiem sociāli demogrāfiskajiem rādītājiem.en_US
dc.description.abstractDemocracy is a state governance form, whose fundamental idea is, that the one who is governed has the legal right to become the governor or to choose one. An election is the mechanism using which it is possible to realise these rights and choices. In accordance with established legal regulations in the Republic of Latvia. Only political organizations (parties) or there unions, that are registered in the Register of Enterprises of the Republic of Latvia have the legal right to select candidates for Saeima elections. 0.9 % of individuals who have the right to participate in political parties of the Republic of Latvia are there members. That is the lowest indicator comparing to other European states. People Party has one of the biggest numbers of members. It has been repeatedly elected in Saeima and has been involved in creation of Cabinet and is represented in self- governments. Researches in Latvia have overlooked from the theory of political recruitment in what ways it is possible to perceive that the political elite is self – reproducing. Who can become a member of political party? Are there any restrictions prohibiting that? How centralised is the method of candidate selection. But a significant fact although is the mode how institutionally intra parties implement candidate selection. What kinds of candidates are selected for the Saeima deputy office and how? Thus the hypotheses of the paper are: (1) tendencies that are observed in Saeima deputy candidate social demographic indicators, remain from year 1995 till 2006 stable, independently from the amendments of Saeima electoral law concerning passive electoral rights; (2) The candidate selection method used by Unions Party is centralised and insures the reselection of in previous elections elected candidates. The data collected during the research let us conclude that no matter the amendments in Saeima electoral law concerning passive electoral rights. The tendencies that can be observed in the characteristics of Saeima deputies are stable. Candidate selection method of the Unions Party is centralised and it is aimed to create a balanced candidate list. Including in the party list according to different social demographic indicators as much as possible recognizable candidates.en_US
dc.language.isoN/Aen_US
dc.publisherLatvijas Universitāteen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectPolitikas zinātne (politoloģija)en_US
dc.titleSaeimas deputātu kandidātu sociāli demogrāfisko rādītāju un atlases mehānismu analīze 1995.,1998.,2002. un 2006.gada vēlēšanāsen_US
dc.title.alternativeAnalysis of Saeima Deputy Candidate Social Demografic Indicators and Selection Methods in 1995.,1998., 2002., and 2006. Year Electionsen_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record