Ēdināšanas pakalpojumu uzņēmuma darbības efektivitātes paaugstināšanas iespējas
Author
Buivide, Jūlija
Co-author
Latvijas Universitāte. Ekonomikas un vadības fakultāte
Advisor
Šķiltere, Daina
Date
2013Metadata
Show full item recordAbstract
Maģistra darba tēma ir „Ēdināšanas pakalpojumu uzņēmuma darbības efektivitātes paaugstināšanas iespējas”.
Latvijā lielāka uzņēmumu daļa, kas ir saistīta ar izmitināšanas un ēdināšanas pakalpojumu sniegšanu, saskārās ar lielu problēmu apjomu. Pirmkārt, samazinājās apmeklētāju skaits, un tas varētu būt saistīts kā ar maksātspējas pazemināšanos, tā arī ar viesnīcas vai restorānu pievilcības pasliktināšanos vai apkalpošanas kvalitātes pasliktināšanos. Samazinājās arī tūristu skaits. Tas, otrkārt, sekmēja apgrozījuma samazinājumam uzņēmumam. Tāpēc jebkurš jau pastāvošais uzņēmums mēģina rast iespējas, lai paaugstinātu savas saimnieciskās darbības efektivitāti.
„Performance management” jeb efektīva vadīšana ir sistemātisks process, lai uzlabotu uzņēmuma darbību, palielinot katra darbinieka un grupas sniegumu uzņēmējdarbībā. Tas ir veids kā iegūt labākus rezultātus, saprotot plānotos mērķus, standartus un kompetences prasības. Šīs process ir veidots tādēļ, lai būtu vienota izpratne par to, ko ir jāsasniedz, kā arī, lai vadīt un attīstīt darbiniekus tā, lai palielinātos varbūtība, ka mērķis tiks sasniegts īstermiņā un ilgāka laika periodā.
Parasti uzņēmēji lēmumu pieņemšanas procesā balstās tikai uz finanšu rādītājiem un savu subjektīvo viedokli, tādēļ pastāv nepieciešamība ieviest uzņēmuma tādu saimnieciskās darbības modeli, lai tas varētu ilgtermiņā sniegt uzņēmumam efektivitāti.
Viens no efektīvas vadīšanas mērķiem ir resursu maksimāla izmantošana ar minimāliem zaudējumiem.
Pastāv vairāki modeļi un metodes, pēc kuru ieviešanas, uzņēmumam var palielināties saimnieciskās darbības efektivitāte. Uzņēmējs var ieviest kontroles sistēmu, vai pielietot taupīgas vadīšanas metodi, kur uzsvars ir uz katra ražošanas posma izmaksām un to optimizēšanas iespējam. Efektivitātes paaugstināšanai uzņēmējam ir jābūt informētam par uzņēmumā notiekošo, t.i. finanšu analīzes veikšana, darbinieku kontrole un citu pasākumu veikšana, un starp tiem katrā nozarē pastāv vairākas atšķirības.
Maģistra darba mērķis ir veikt izvēlēta uzņēmuma darbības analīzi, lai konstatētu saimnieciskā darbībā pareizi veiktus pasākumus un neefektīvus un izstrādātu priekšlikumus uzņēmuma efektivitātes paaugstināšanai.
Maģistra darba rezultātā autore veica finanšu analīzi, sortimenta analīzi un pielietoja eksperta anketu, lai izvērtēt uzņēmuma veikto pasākumu klāstu efektivitātes paaugstināšanai, balstoties uz kvantitatīvām un kvalitatīvām pazīmēm, un tika piedāvātas iespējas kā var uzlabot pakalpojumu uzņēmumu darbības efektivitāti savā nozarē.
Darbs sastāv no 96 lappusēm, un tajā ietilps 27 attēli un 14 tabulas.
Atslēgvārdi: efektivitātes paaugstināšana, mārketinga efektivitāte, finanšu analīze, sortimentu analīze, taupīgā vadīšana, uzņēmumu salīdzinošā vērtēšana, līdzsvaroto rādītāju sistēma. The theme of Master’s thesis is “Opportunities of increasing the effectiveness of catering company.”
Latvian higher proportion of the companies that are related to the accommodation and food services, are facing with a large scale of the challenges. First of all, there is decreased number of the visitors and this could be due to reduction in available solvency, as well as the worsening service quality in the hotels and restaurants. By the way, the number of tourists in Latvia is also declined. Because of that, it contributed to the reduction in turnover for the companies. Therefore, each existing company is trying to find the ways to improve their economic effectiveness.
“Effective management” is a systematic process in order to improve business operations by increasing each employee or group’s performance in the company. It is a way to get the better results by realizing expected goals, standards and competency requirements. This process has been established in order to have a common understanding of the needs that should be achieved, as well as develop personnel to increase the probability of reached objective in the short time and for long-term.
Typically, the entrepreneurs decision-making processes are based only on financial indicators and their subjective point of view; there is a need to implement the company’s business model for a long-term performance.
On the most effective management purposes is the maximum utilization of resources with the minimum damages.
There are several models and techniques that could increase operating efficiency in the company after its implementation. Entrepreneur can implement a control system or use the lean management approach, where the emphasis is on each step of production cost and optimizing opportunities. To increase efficiency the operator must be aware of ongoing in the business as in financial analyzes, the monitoring of the employees and their activities. Between each sector there are several differences.
The Master’s thesis theme’s purpose is to deal with selected business analysis to determine the economic activities carried out correctly as well as ineffective measures and developing proposals to increase the company’s efficiency.
The author of Master’s thesis conducted financial and assortment analyses also used a questionnaire to assess the company’s range of measures to increase the efficiency on the basis of quantitative and qualitative characteristics and were offered opportunities that could improve operational efficiency of service in the whole industry.
The work consists of 96 pages and it contains 27 figures and 14 tables.
The keywords: effectiveness, marketing effectiveness, financial and assortment analysis, lean management, benchmarking, balanced scorecard system.